Heeft volle maan invloed op je slaappatroon?

Ik merk dat ik minder slaap en licht als het volle maan is en val in bed dan ook niet gelijk in slaap terwijl ik daar normaal gesproken geen moeite mee heb

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

De volle maan... er zijn weinig culturen en religies te bedenken waarin de volle maan geen belangrijke rol speelt. Al van oudsher neemt het fenomeen 'volle maan' een belangrijke plaats in in vertellingen, bijgeloven, mythes en legenden. Heeft de volle maan bepaalde krachten, of niet?

Wetenschappers zijn er nog niet over uit.

Zelf merk ik er niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je misschien geen verduisterendr gordijnen in je slaapkamer?
Dan heb je waarschijnlijk 'last' van het licht dat met volle maan je kamer binnenkomt.
Wetenschappelijk bewijs voor slecht kunnen slapen met volle maan is er namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volle maan heeft op twee manieren invloed op je slaap; voor natuurvolkeren komt daar nog een derde manier bij.

De eerste manier waarop de maanstand invloed heeft, is via het licht. De volle maan geeft genoeg licht om, ook als het verder volkomen donker is, een boek te kunnen lezen. Licht beïnvloedt de slaap: je slaapt slechter cq korter wanneer er veel licht is.

Door donkere gordijnen te gebruiken, kun je die invloed buitensluiten.

De tweede manier waarop de maanstand invloed heeft, is psychologisch. Het is in onze cultuur nu eenmaal "bekend" dat de volle maan "bijzondere invloed" zou hebben. Het feit dat jij dit "weet", beïnvloedt je slaap.

De derde manier geldt feitelijk alleen voor natuurvolkeren. Veel natuurlijk leven richt zich naar de maanstand - vanwege het licht bij volle maan, of vanwege de extra donkere nachten bij nieuwe maan. Een natuurvolk is sterk afhankelijk van de natuur, en zal dus door die natuur worden beïnvloed - en daarmee indirect door de maanstand.

--

Het vaak vertelde verhaal dat de maan invloed heeft op het water (eb en vloed), en dat wij voor 70% uit water bestaan en dat de maan "dus" invloed op ons zou hebben, klopt niet.

Je kunt dat zien aan vijvers, of zelfs aan binnenzeeën zoals de Kaspische Zee. De Kaspische Zee is vele malen groter dan Nederland, en bevat miljarden malen zoveel water als een menselijk lichaam. Toch is er geen waarneembare invloed van de maan op het water van de Kaspische Zee - waarmee duidelijk is, dat de maan al helemáál geen directe invloed op het menselijk lichaam kan hebben.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als ik niet weet dat t volle maan is omdat het bewolkt is en niemand m kan zien, heb ik last van slapeloosheid.. Kortom ik weet gewoon dat het dan volle maan moet zijn. Heb er ook alleen dam last van.. Geen verklaring verder voor, geeft niet,is ook wel onlogisch ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn moeder heeft dat ook (maar goed, heeft wel meer onlogische dingen) bij volle maan neemt ze melatonine (voor de andere onlogische dingen heeft de dokter heláás nog niets voor kunnen schrijven) ;-)