klopt het dat als je bijvoorbeeld 1.60 meter bent, je dan 60 kg mag wegen?

ik heb ergens gelezen dat als je bijvoorbeeld 1.60 meter bent, 60 kg dan het maximale gewicht is. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
29.6K
Amadea
11 jaar geleden
Hangt ervan af of het een jongen, meisje, man, of vrouw betreft. Welke leeftijd de persoon heeft. En hoe actief hij of zij is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewicht alleen zegt niets over gezondheid, tellen meer factoren mee
Reddie
11 jaar geleden
Wie bepaalt wat er mag???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je eigenlijk niet zo blind staren op je gewicht, maar op je vetpercentage. Je gewicht wordt onder andere ook bepaald door je spiermassa. Spieren zijn zwaarder dan vet. Een bodybuilder die heel hard traint kan behoorlijk zwaar worden en toch heel mager zijn, heel weinig vet dus.
Iemand die hele brede heupen heeft zal ook wat zwaarder zijn dan een ander met hele smalle heupen. Voor de één zal die 60 kilo een goed gewicht zijn en voor een ander met dezelfde lengte zal het iets te zwaar zijn.
Die tabellen die alleen maar kijken naar je lengte kloppen vaak niet. Kijk gewoon of je te veel vet op je lichaam hebt, daar heb je geen weegschaal en tabellen voor nodig. Je buikomvang geeft al meer informatie. Maak er echter geen obsessie van als je je verder gezond en fit voelt.

Antwoorden (3)

Dat is inderdaad een snelle stelregel. Deze stelregel houdt echter geen rekening met het geslacht en de lichaamsbouw. De een is immers van nature breder en grover gebouwd dan de ander. Het is dus geen absolute regel.
11 jaar geleden
Het ideale gewicht kan u zelf bepalen aan de hand van uw BMI (Body Mass Index)
Dat is afhankelijk van uw herkomst, man of vrouw en staat in functie van uw lengte en gewicht.
De formule is: gewicht : (lengte x lengte)
Dus uw gewicht gedeeld door het kwadraat van uw lengte in meter.
in uw geval 60 : 1,6² = 23,4 wat zeer gezond is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat een klein beetje op maar vooral bij lange mensen. Hoe korter je bent hoe meer je er nog boven mag wegen (kijk ook naar dat mooie plaatje bij het antwoord hierboven) en hoe langer je bent hoe beter jouw globale berekening klopt.

Dus op zich: ja, je zit als volwassen persoon dan altijd goed qua bmi als je die standaardregel aanhoudt. Meer is al snel teveel, zeker als je lang bent.

Toegevoegd na 55 seconden:
Het groene gebied is dus gezond en als je kijkt naar wat je mag wegen als je 190 bent klopt het precies, bij 160 mag je nog 63 wegen en bij 150 zelfs 55 kilo.