Als je linkshandig bent dan is dat je voorkeur. Dit betekent niet dat je niet met rechts kunt schrijven, het gaat alleen veel lastiger. Je kunt zelfs aanleren om dit toch te doen, al zal het resultaat meestal niet hetzelfde zijn als iemand die van nature rechts schrijft.

Wikipedia:

"De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar erfelijkheid lijkt een rol te spelen. Rechts- of linkshandigheid ontwikkelt zich bij de mens vanaf het zesde levensjaar (lateralisatiefase) en hangt samen met de verschillen in specialisatie van de hersenhelften (lateraliteit). Het hebben van een voorkeurshand heeft tot gevolg dat allerlei vaardigheden uitsluitend met de voorkeurshand worden aangeleerd en deze hand zich veel sterker ontwikkelt dan de andere hand. Dit uit zich in een betere motoriek: de voorkeurshand heeft sterker ontwikkelde spieren die beter bestuurbaar zijn en meer kracht hebben"

Toegevoegd na 11 minuten:
Je moet weten dat het linkergedeelte van je lichaam door het rechterdeel van de hersenen wordt aangestuurd en het rechterdeel van je lichaam met het rechterdeel. Je hersenen kunnen dus beide handen goed aansturen.

In jouw situatie is de rechterkant wat dominanter dan de linkerkant van de hersenen. Hierdoor heb je een voorkeur ontwikkeld om je linkerhand te gebruiken met schrijven.

Omdat in de rechterhelft van de hersenen ook creativiteit, spraak en fantasie wordt geregeld wordt soms gedacht dat linkshandigen ook wat creatiever zijn dan rechtshandigen. Een echt goede wetenschappelijke onderbouwing daarvoor ontbreekt echter.

Men weet wel dat het deels genetisch is bepaald, maar niet welk gen of genen betrokken zijn. Een kind van wie beide ouders linkshandig zijn heeft ongeveer 50% kans om ook als linkshandig door het leven te gaan.

Toegevoegd na 15 minuten:
In de video zie je een linkshandige rechts schrijven. Meer video over linkshandigheid:

http://www.youtube.com/watch?v=h5xsacLDIeI (programma Science facts: Linkshandigen onthouden gezichten beter)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat wordt door je hersenen aan gestuurd. Je kan het eigenlijk wel maar meestal ziet het er dan niet uit.