Hoe komt het dat een plantaardige cel een celwand heeft en een dierlijke cel niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom is dat?

Antwoorden (2)

Een plantaardige cel heeft een celwand vanwege de mechanische functie, hij vangt fysische krachten op en zorgt voor bescherming. Trouwens, niet alleen planten hebben een celwand, schimmels en bacteriën ook.
Bij dierlijke cellen is er slechts een celmembraan, die heeft een andere rol, voornamelijk die van transport, signalering en adhesie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom heeft een dierlijke cel dan geen celwand?
Is een dierlijke cel van zijn eigen sterk genoeg?
of hoe zit dat?
Een dier of mens heeft botten. Zo'n celwand zorgt voor stevigheid én bescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een heleboel dieren zonder skelet, denk maar aan o.a. kwallen, spinnen, slakken en wormen. Ook deze dieren hebben geen celwand.
amigo
13 jaar geleden
van mij krijg je een + want op zich is je antwoord WEL goed, kwallen leven in zee en spinnen hebben het anders opgelost maar de celwanden van planten geven ze OOK stabiliteit. Mogelijk had je er meer bij kunnen zetten maar fout is het niet