Welk dier kan geluid in de open lucht, en welk dier kan geluid onder water over de verste afstand horen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht onder water een potvis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olifanten ! Vermoed men vele kilometers ! De trillingen voelen ze in hun poten , en ja hun oren zijn niet voor niks zo groot .:) ken jij een beest met nog groter oren ? Die oren werken als richt microfoon . Onder water denk dan aan alle walvis soorten men denkt zelfs honderden km .

Antwoorden (2)

volgens mij leeuw en dolfijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zintuigen betreft is groot beter dan klein, dus het dier met de grootste oren en de walvis met de grootste cochlea. Waarschijnlijk dus de olifant of giraffe, die ook nog het voordeel van een hoog standpunt hebben, dat is een groot voordeel omdat geluid in de meeste omstandigheden naar boven afbuigt.
Bij walvissen staan bultruggen bekend om communicatie over zeer lange afstanden. Ook echolokatie kan bij grote walvissen over grote afstanden gaan. Omdat de blauwe vinvis veruit de grootste soort is zal hij ook het beste horen.
Groot is belangrijk omdat de haarcel over alle gewervelden de cel is die beweging in stroom omzet. De rest van het zintuig dient om geluid te concentreren en de verschillende frequenties te scheiden, hoe groter die structuren hoe meer geluid ze kunnen opvangen en hoe beter de richting en frequentie kunnen worden bepaald. Ook helpt het om meer haarcellen te hebben omdat je zo beter de ruis kunt uitfilteren.