Waarom zijn de meeste Italianen en Spanjaarden donkerharig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ben noor-italiaan en heb blond haar dus

Antwoorden (2)

Dit is genetisch bepaald en ook pas vrij recent(1100 jaar) Op dit moment bestond europa uit een lappendeken van landjes en staten. De arabische wereld was echter veel beter georganiseerd en waren flink bezig met hun expansie, zo zijn ze spanje en zuid italië binnen gevallen. Doordat zij in veel gevallen aanlegden met locale vrouwen werd blond haar en blauwe ogen, zwart haar en donkere huid.

Als je de film true romance eens kijkt wordt het eloquent uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verreweg het grootste deel van de wereldbevolking is donkerharig. Slechts 5% van de mensen is blond en deze leven meestal in het Noorden van Europa. Deze vraag is dus eigenlijk het beste te beantwoorden door hem in te wisselen voor de volgende vraag: waarom komen lichte haarkleuren (blond en rood) overwegend voor in het Noorden van Europa?
De meest gehoorde verklaring is het evolutionaire voordeel. Mensen met licht haar hebben minder pigment en daardoor zij gevoeliger zijn voor zon. Zon zorgt ervoor dat je vitamine D opneemt, en juist in het noorden is minder zon. Mensen met een zwarte huid, en dus veel pigment, lopen in gematigde zones, zoals Noord-Europa, ook sneller een vitamine D tekort op.
Een ander genoemd evolutionair voordeel is seksuele selectie, de mutatie voor licht haar zou seksueel gezien populair kunnen zijn geweest waardoor zij verhoudingsgewijs vaker voor nageslacht zorgden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd! Vooral dat van de 'domme" blondjes.