Vogels (bij)voeren: Nu al beginnen opdat ze al wat extra vet kunnen opslaan of wachten tot het echt gaat vriezen en sneeuwen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor alle duidelijkheid: Ik heb het over vogels die je tuin bezoeken, zoals pimpelmezen, mussen, kramsvogels en merels.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

dat hangt van je instelling af.
voor de soort is het beter als alleen de sterkste vogels de winter overleven, en zou je dus moeten wachten met voeren.
vind je het echter leuk, die vogelbedrijvigheid voor je raam, en vind je het een prettig idee individuele vogels een steuntje in de rug te geven, dan houdt niets je tegen nu te gaan voeren.
ik voer alweer een aantal weken, heb er veel plezier van, en de vogels zijn me dankbaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord leuker dan dat van mormel ;)
Helemaal niet bijvoeren.

Ik zal dit even met een rekenvoorbeeldje verduidelijken.

Stel er is eten voor 1000 vogels in de winter om te overleven.
De groeisnelheid van de populatie is bijvoorbeeld 1,5 (een absolute gok).
Er zijn om te beginnen in de herfst 1500 vogels.

Niet bijvoeren:
Jaar 1: 500 vogels overlijden.
Jaar 2: 1000 * 1,5 vogels = 1500 vogels
500 vogels overlijden.
Jaar 3: 1000 * 1,5 vogels = 1500 vogels
500 vogels overlijden.
Jaar 4: 1000 * 1,5 vogels = 1500 vogels
500 vogels overlijden.

Zoals je ziet blijft de populatie op deze manier gelijk ondanks dat een groot deel de winter niet overleeft.

Stel je voert wel bij en daardoor gaan er geen vogels dood.

Jaar 1: 500 vogels extra bijvoeren.
Jaar 2: 1500 * 1,5 vogels = 1750 vogels
750 vogels exta bijvoeren.
Jaar 3: 1750 * 1,5 vogels = 2625 vogels
1625 vogels extra bijvoeren.
Jaar 4: 2625 * 1,5 vogels = 3937 vogels
2937 vogels bijvoeren.

De populatie neemt in zoverre toe dat ook in de zomer bijgevoerd zal moeten worden.

En stel dat je niet alle nieuwe vogels bijvoert maar enkel een gedeelte?

Jaar 1: 200 vogels bijvoeren. 300 vogels overlijden.
Jaar 2: 1200 * 1,5 vogels = 1800 vogels
200 vogels exta bijvoeren. 600 vogels overlijden.
Jaar 3: 1200 * 1,5 vogels = 1800 vogels
200 vogels exta bijvoeren. 600 vogels overlijden.
Jaar 4: 1200 * 1,5 vogels = 1800 vogels
200 vogels exta bijvoeren. 600 vogels overlijden.

In totaal heb je zo 600 + 600 + 600 + 300 = 2100 vogels die overlijden door gebrek aan eten.
Wanneer je niet bijvoert had je 500+500+500+500 = 2000 vogels die overlijden. Oftewel, door je goede zorgen heb je de totale populatie onbedoeld slechter af gemaakt. Elk jaar overlijden er namelijk meer vogels dan zonder bijvoeren, omdat er nieuwe vogels bijkomen die nooit geboren hadden moeten worden.

Bijvoeren moet je dan ook alleen doen als het voedselniveau valt onder wat in een normale winter beschikbaar is. Dus, in het voorbeeld, als er in een uitzonderlijke winter minder eten beschikbaar is dan voor die 1000 vogels om de populatie in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij gaat uit van 'natuurlijke' omstandigheden. Maar ook jij zult weten dat de vogels - ook - in de winter worden verstoord in hun doen en laten door de mens. Schuilplaatsen worden - soms onbedoeld - vernietigt en laten we ook eens denken aan de wildgroei van katten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met ast36850.
..hoewel mormel natuurlijk ergens wel een punt heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ja mormel... ik ga echt niet werkeloos toe zitten kijken als in mijn tuin een aantal mussen van het dak valt. En dan niet van de hitte, maar door te weinig voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rekensommetje klopt niet.
In je berekening hou je totaal geen rekening met in de zomer gestorven exemplaren, strenge of juist milde winters, ziekte en tal van andere oorzaken die de dood van een vogeltje kunnen veroorzaken. Ookal ben ik het met je eens dat bijvoeren niet de oplossing is, maar dan puur omdat je ook de slechte exemplaren de winter help te overleven en je zo het evolutie proces beïnvloedt, wat de soort nooit goed zal doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Mormel bedoelt het goed, maar het is teveel vanachter het bureau bekeken. Koel en zakelijk en dus bovendien tal van andere factoren erbuiten gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met jullie eens dat er heel veel factoren buiten beschouwing worden gelaten. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat de natuur een bepaalde hoeveelheid vogels in stand kan houden. Door bij te voeren verhoog je het aantal vogels wat overleeft, waardoor het probleem het jaar erna groter wordt. En natuurlijk is het niet leuk om dode vogels in je tuin te vinden. Maar uiteindelijk (lange termijn) wordt het probleem GROTER doordat je bijvoert, niet kleiner. En daarom, hoe vervelend ook, is het beter dit niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in mijn tuin kwettert het momenteel nog net zo hard als in de lente, dus ik wacht maar even met bijvoederen. :)
Maakt niet uit wat je doet. Als je bijvoert beginnen ze pas te eten als ze niets anders kunnen vinden, dus honger krijgen.
Als je niet bijvoert, blijven er evenveel vogels leven.