Het ligt aan een aantal dingen.
Als het alleen straling is niet persee.
Je hebt verschillende soorten straling:
-alfastraling
-betastraling
-gammastraling

Het gevaarlijkste straling is de alfastraling, deze heeft het grootste ioniserende werking. Doordat deze zo'n grote ioniserende werking heeft 'reageert' deze veel met deeltjes en daardoor houd slechts een vel papier deze straling al tegen.
Bij betastraling is dit een paar mm lood.
Bij gammastraling is dit iets van een halve meter beton(schatting, binas niet bij me)
Toch zijn deze straling wel erg gevaarlijk, vooral als je deeltjes binnenkrijgt die radioactieve straling binnenkrijgt. Je bent dan zogenaamd radioactief besmet.
De alfastraling maakt het meeste kapot in je lichaam ook al komt deze minder ver in je lichaam(maar een paar cellen ver).
Straling zorgt ervoor dat je cellen kapot gaan.

Dus om je vraag simpel te beantwoorden:
Nee, niet 100% kans dat je er last van krijgt.
Hangt af van wat voor straling het is, of je besmet bent, welke intensiteit de straling heeft en waar de straling op valt(op geslachtsdelen kan het voor je kinderen gevaarlijk zijn, omdat je geslachtscellen kunnen muteren). Als straling op je valt is nooit goed, maar het hoeft niet zo te zijn dat je er dood aan gaat of ook maar last van krijgt. (als wat huidcellen sterven merk je dat niet).

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt, voor vragen reageer je maar op mijn reactie!

Bron: middelbare school, 6e klas vwo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mario, wat bedoel je met "."?
Nee. Want je komt de hele dag in aanraking met radioactieve straling.
Zoals voor bijna alles, geldt ook hier: de dosis bepaalt de giftigheid.
Als jij een röntgenfoto laat maken, krijg je er geen last van. Als je was gaan zwemmen in het koelwater van Tsjernobyl, dan had je wel last gekregen en deze vraag allang niet meer kunnen stellen.
Op deze (Engelstalige) site zie je een kaart, die laat zien hoeveel straling verschillende dingen veroorzaken, en alles bij elkaar is dan weer vergeleken met dingen met hogere straling, enzovoorts. Een beetje puzzelen, maar wel erg leerzaam, en ook een goede reden om niet te snel in paniek te raken: 'straling' op zich zegt niets.
http://xkcd.com/radiation/