Wat is de functie van het zien van kleuren?

Voor het geval je van plan bent te zeggen ''moet alles een functie hebben?''

In mijn ogen wel. Waarom zou de mens anders in verloop van de evolutie kleuren zijn gaan zien als het geen evolutionair voordeel had? (ook die vraag mag je natuurlijk beantwoorden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Bij mensen helpt het om goed en rijp voedsel te onderscheiden van de rest maar ook bij dieren
Het is niet voor niets dat bloemen zich tooien in de mooiste kleuren, dat trekt bijen aan.
Dus ook zij herkennen op basis van kleur hun voedsel
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
nu ik je reactie zie realiseer ik me dat je dit simpel en leuk kunt testen ALS je een instelbare digitale camera hebt (of je moet later op de computer knoeien, ik weet evt een leuk programma daarvoor) OK, leg op een rij, een groene tomaat en een rode, een groene banaan en een gele, en wat appels en maak een zwart-wit foto vraag vervolgens aan iemand anders of hij kan kiezen wel fruit er het lekkers uitziet.......
amigo
13 jaar geleden
PS Ik durf het bijna niet op te biechten maar ik stam nog uit de tijd van de zwart-wit TV en ik moet eerlijk zeggen dat je er wel aan went en na een tijdje mis je de kleur eigenlijk niet. Ik zag nl jaren later een serie terug die ik als kind had gezien (zwart-wit dus) en ik was heel verbaasd over het zwart-wit want in mijn herinnering waren het normale beelden (met kleur dus) dus......

Andere antwoorden (5)

je ziet alles duidelijker en het is dus veiliger, het blauwe is giftig het rode niet toch handig als je dan de kleur kan zien.. en je hebt gelijk alles moet een functie hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen groen water en blauw water, als je dat niet zou hebben gezien is er grote kans dat je iets verkeerds zou kunnen drinken, en door dat verschil zie je ook als er een dier in de bosjes zit (wel moeilijk, maar je hebt tenminste een klein beetje kans).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel niet zo zeer de beweging, maar een zwarte poema valt toch wel een beetje op als je goed kijkt tussen de bladeren, vooral de ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist heel erg opvallen werkt ook heel goed anders hoor.
denk aan de streepjes van de zebra. in een kudde erg verwarrend voor een roofdier. en de schooltjes kardinaaltetra's (geven licht) als dat door elkaar schiet weet een roofvis ook niet wat ie pakken moet. overigens is de zwarte poema een speling van de natuur ... het is gewoon een jaguar/luipaard met een heel donkere vacht. de ogen vallen op als je er licht op schijnt. dit komt in de natuur natuurlijk niet zo heel vaak voor. (zaklamp of licht van een camera al dan niet night vision of een kampvuurtje)
Kleuren hebben ook dikwijls een bedoeling: een banaan wordt geel als hij rijp genoeg is om opgegeten te worden; als een verkeerslicht op rood staat, stop je!

Kleuren geven ons informatie en ze zijn nog mooi ook.

Kleur is een natuurkundig verschijnsel. Hoe kleuren ontstaan is niet zo makkelijk uit te leggen. Wanneer licht ergens opvalt, wordt het gebroken en gedeeltelijk gereflecteerd. Wat naar ons oog wordt teruggekaatst, zien wij als kleur. Wanneer zonlicht bijvoorbeeld op een driehoekig prisma geslepen stuk glas valt, dan zien wij tegelijk alle kleuren die voor het menselijk oog zichtbaar zijn.

Een rood papier bijvoorbeeld, kaatst alleen het rode gedeelte van het licht terug en absorbeert alle andere kleuren. Dus zien wij alleen dat rood.

Er zijn stoffen die heel mooi kleuren absorberen, deze noemen we kleurstoffen. Vroeger gebruikte de mens deze kleurstoffen voor zijn rotsschilderingen, nu gebruiken we ze voor vele andere zaken.

Rood * Geel * Groen. * Blauw * Wit en zwart. * SYMBOLIEK VAN KLEUREN *

Rood. Rood is de kleur die het meeste effect heeft op de mens. Dat komt doordat onze verre voorouders grotendeels van vruchten leefden, vermits rijpe vruchten en bessen vaak rood zijn, is het menselijk oog zeer gevoelig geworden voor deze kleur. Ook omdat rood de kleur van bloed en van vuur is, valt ze zo op. Rood trekt zo sterk de aandacht dat het in heel de wereld gebruikt wordt als een signaalkleur, denk maar aan verkeerslichten, verkeersborden, achter-en remlichten, het rode tekentje op de warmwaterkraan,…

Ooit werd er aan een pas ontdekte Indianenstam een mooie, rode lap stof aangeboden, als geschenk. In plaats van blij te zijn, sloegen de Indianen hals over kop op de vlucht. Rood had duidelijk een schokeffect op hen!

Rood is de kleur van leven, van warmte en daarom ook de kleur van de liefde en de hartstocht. Rood brengt een stoot adrenaline in het bloed, versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk. Het windt ons op en wekt onrust.

In de Middeleeuwen was rood de kleur van de zonde en van vernietigend geweld. De duivel was daarom ook rood en roodharige vrouwen werden om het minste van hekserij verdacht en op de brandstapel geworpen. Priesters droegen rode gewaden als bescherming tegen duivelse krachten (men kan de duivel immers beter met zijn eigen wapens verslaan) en om dezelfde kregen jongetjes in China meteen na de geboorte rode kleedjes aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeerslichten, zwangerschapstest, medische test strips,
beschimmelde etenswaren, auto terug vinden op Schiphol,
markeringen, vuurwerk, ogentest, beroepsmatig, kleding, uniform, volg de lijn in een medisch centrum of UWV,
veldboeket, mode, voorschrift, logo, aanduiding op
schema,s, vluchtroute,s, sportkleding, educatief speelgoed, stilte opname, pas op straling, knipperende witte lampen waar een spoor tussen ligt, er komt een trein aan, grafieken, tabellen, aanduiding gassoort,
aanduiding elektrische verbindingen, hoogspanning,
gevaar, giftig, explosief, brandstofsoort, credit, debet,
red light district, water, vluchtweg etc etc

(kleine greep)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om te waarschuwen/herkennen

eten dat een afwijkende kleur heeft kan bedorven zijn. dieren die felle kleuren hebben geven hiermee vaak een signaal af 'laat me met rust, ik ben giftig'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal leuk hoor die min, maar kan ie ff toegelicht worden? misschien steek ik er nog wat van op namelijk (ben érg leergierig!!!!)