Waar haalt 'evolutie' zijn informatie vandaan, wat IS evolutie nou eigenlijk?

Een verwarrende vraag die een kleine toelichting behoeft.

Evolutie zorgt er dus voor dat levensvormen zich kunnen aanpassen om zo de overlevingskans te vergroten.
Dus wat voorheen een vis was kan langzaam een landdier worden etc.

Wat ik mij nu afvraag is hoe dat dan in zijn werk gaat?
Hoe WEET evolutie dat er iets nodig is?
Het gaat door genetische overdracht? Maar WAT zorgt er uberhaupt voor DAT die informatie opgeslagen wordt?

Kortom, wat is evolutie nu eigenlijk, waar komt het vandaan, zouden we kunnen spreken over een kracht?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik zoek dus niet naar hoe evolutie in zijn werk gaat, ik zoek naar wat het stuurt, naar wat er ONDER ligt.
Hoe het uberhaupt weet wat werkt en niet, wat overleeft en niet.
De essentie en vorm, van evolutie.
De kracht, de God (if you will)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een enorm interesante boek over dit onderwerp is The selfish gene door Richard Dawkins, een aannagelde voor ieder die meer over evolutie en survival of the fittest wilt leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht autocorrect van de iPhone aannagelde moet aanbeveling zijn, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof werkelijk dat het compleet bedacht is.

Het beste antwoord

Survival of the fittest. Daarmee kan je de evolutie uitleggen. In een notendop: wanneer 2 wezens zich voortplanten heb je 2 verschillende soorten DNA die samengaan en daardoor treden er veranderingen op. Zijn deze positief voor et wezen dan zal zijn overlevingskans toenemen en zal de mutatie dus ook overgebracht worden waardoor deze normaal wordt. Is een mutatie negatief voor een wezen zal de kans op voortplanting bij hem/haar afnemen en zal deze mutatie dus niet voortgebracht worden. Het geheel berust dus op toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De vraag is duidelijk, het antwoord lastig.
De evolutie weet het, omdat bepaalde manieren niet werken, en dus in het DNA niet meer doorgegeven worden omdat die bepaalde levensvorm geen levenskans heeft dus uitsterft.
Ik ben er een heel interessant boek over aan het lezen. het heet Fantastisch, en gaat over de filosofie achter de evolutie en het menselijk brein
13 jaar geleden
Evolutie "weet" niets, evolutie heeft geen doel. Evolutie is gebaseerd op puur toeval - en tóch is het resultaat van al dat toeval, dat er een gerichte ontwikkeling plaatsvindt!

Ik kan het beste aan de hand van een voorbeeld uitleggen hoe dat in z'n werk gaat.

Neem de bruine beer die in de bossen leeft. Geleidelijk wordt het kouder omdat er een ijstijd begint. De bossen verdwijnen, er komt steeds meer sneeuw.

Voor het voorbeeld kijken we alleen naar de vachtkleur van de beer - de leefwijze, het voedsel, de jachtmethode en de vetlaag laten we voor het gemak even buiten beschouwing.

Goed, er komt steeds meer sneeuw. Het is dus zinvol als de beer wit wordt.

Maar het is niet zo dat de beer denkt: "goh, er is nu zoveel sneeuw, laat ik maar eens witte jonkies krijgen". In plaats daarvan krijgt elke beer gewoon jonkies, net als altijd.

Net als altijd zullen er beertjes komen die stomtoevallig wat donkerder zijn, en beertjes die stomtoevallig wat lichter zijn. Later zullen die lichtergekleurde beertjes beter zijn bij de jacht dan de donkerdere beertjes: die donkere beren worden immers door de prooi gezien, ze zullen minder eten kunnen vangen, en dus zwakker zijn en eerder sterven.

Na een paar generaties krijg je zo steeds minder donkere beren, en steeds meer lichte beren.

Bij die lichtere beren gebeurt natuurlijk hetzelfde: sommige daarvan krijgen jonkies die toch weer wat donkerder zijn, sommige krijgen jonkies die nóg weer lichter zijn. Ook hier gebeurt hetzelfde: de lichtere jonkies zullen meer buit vangen, sterker zijn, en op hun beurt meer jonkies krijgen dan hun donkerdere neven en nichten.

Heel geleidelijk aan, gedurende vele generaties, worden de beren zo steeds witter.

--

Op die manier werkt evolutie. Niet alleen voor vachtkleur, ook voor alle andere eigenschappen. Gewoon stomtoevallige variaties, waarvan sommige een voordeel hebben en sommige een nadeel. Word je toevallig met een nuttige variatie geboren, dan heb je goede kans dat je sterk wordt en veel kinderen krijgt, waardoor die goede variatie blijft bestaan. Heb je pech en word je met een nadelige variatie geboren, dan heb je goede kans dat je zult verhongeren, of ziek zult worden. Je zult minder kinderen krijgen dan de anderen; daardoor zal die nadelige variatie langzaamaan uit de populatie verdwijnen.

Toegevoegd na 14 minuten:

N.a.v. de toevoeging op je vraag: een uitbreiding past hier niet meer, dus daarop zal ik ingaan in een reactie die ik onder dit antwoord zal plaatsen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nog even ingaan op je toevoeging: evolutie is stuurloos, volkomen willekeurig. Variaties op een bestaand thema. Meestal nadelig, soms voordelig. Evolutie weet niet wat werkt. De selectie wordt door de omgeving gedaan. Die zorgt ervoor dat individuen die een nadelige variatie hebben meegekregen, zich minder goed kunnen voortplanten dan individuen die een voordelige variatie hebben meegekregen. In mijn voorbeeld is het de omgeving die wit wordt. De omgeving zorgt er dus voor dat beren beter overleven naarmate ze een lichtergekleurde vacht hebben. Zouden wij de noordpool vervuilen met geel afval - even aangenomen dat de ijsberen wel zouden kunnen overleven - en zou de noordpool daardoor de komende drieduizend jaar geel zijn, dan zouden de ijsberen een gele vacht krijgen. Simpelweg doordat er nu ook al af en toe een wat gelig ijsbeertje wordt geboren. Op dit moment, met een witte noordpool, zullen die gelige ijsbeertjes minder kans maken sterk te worden - ze zullen zwak blijven en verhongeren of ziek worden en overlijden. Wordt de noordpool echter geel, en blijft de noordpool geel, dan zullen juist de witte ijsbeertjes hongerig zijn en zwak blijven omdat ze zo opvallen tegen de gele achtergrond. Dan zullen de gelige ijsbeertjes groot en sterk worden, en gelige jonkies krijgen. Na een tijdje zijn alle ijsberen gelig. Dat proces gaat zo door. Van de gelige ijsberen krijgt een deel stomtoevallig toch eens een wit jonkie; zo'n arm beestje zal verhongeren. De meeste gelige beren krijgen gewoon gelige jonkies. En een heel enkele gelige ijsbeer krijgt een jonkie dat nóg geler is dan zijn ouders. Als dat beertje nóg minder opvalt tegen de gele noordpool, zal dat beertje beter overleven dan zijn gewoon-gelige broers en zussen. Zo zal, bij een gele noordpool, na verloop van tijd de hele ijsberenpopulatie geel worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, dus de omgeving bepaalt uiteindelijk hoe een dier 'evolueert' en wat succesvol is.
Maar 'de omgeving' heeft geen hersenen, geen 'bewustzijn' zoals wij dat kennen.
Hoe kan de omgeving dit dat doen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dieren die beter in de omgeving passen, zullen sterker zijn en meer weerstand hebben dan dieren die niet zo goed passen. De omgeving "doet" niets, de omgeving "is" gewoon. Neem bijvoorbeeld de vacht. Sommige beren zullen een wat dikkere vacht hebben, sommige een wat dunnere vacht. In een kouder wordende omgeving zullen de beren met een dunne vacht het continu koud hebben. Ze zullen minder fit zijn, minder goed kunnen jagen, minder goed voor hun jonkies kunnen zorgen - als ze al in staat zijn jonkies te krijgen. Beren met een dikkere vacht zullen zich juist prima voelen in zo'n koude omgeving. Ze voelen zich goed, worden sterk, kunnen veel eten vangen, en kunnen hun jonkies goed verzorgen. Na verloop van tijd ontstaan er op die manier steeds meer beren met een dikke vacht. Niet doordat de omgeving iets "doet", niet doordat de beren iets doen - nee, gewoon doordat de beren met een dunne vacht snel sterven, en beren met een dikke vacht blijven leven. Zo kan de omgeving, zonder hersenen en zonder bewustzijn, zelfs zonder doel, toch zorgen dat de beren zodanig veranderen dat ze goed bij die omgeving passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we dit vraagstuk beperken tot het kopje van Hummeltje, dat scheelt verwarring :)
De evolutie zou je kunnen vergelijken met de zwaartekracht; het is van toepassing, het gebeurt op die manier, onvermijdelijk, maar er is geen opzet o.i.d.
De evolutie beschikt dan ook niet over informatie of wat dan ook en hij stuurt al evenmin.
Levensvormen kunnen veranderen maar er is geen kennis of een verandering goed of slecht uit zal pakken; als het werkt dan werkt het en als het niet werkt sterft het beestje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander woord (term) voor evolutie is natuurlijke selectie. Maw de natuur selecteert welke genen e.d worden doorgegeven. Dan kom je toch weer uit bij 'survival of the fittest'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
evolutie zie ik persoonlijk buiten god om (behalve het/de schapen zoals je wilt)

evolutie is de kracht van het voortplanten. een hert dat harder loopt dan een jachtluipaard zal overleven. de aanleg om harder te lopen zal dus vererft worden (net zoals bij de mens, de ene is nu eenmaal een betere spinter of duurloper dan de andere)

de tragere zullen ten prooi vallen. andersom werkt het ook zo. een snelle jager (de cheeta) zal steeds sneller moeten zijn om de rappe hetjes bij te houden. doet ie dit niet heeft ie niet genoeg te eten en zal op den duur het loodje leggen.

dit wil dus niet zeggen dat de genen weten dat er op het gen wat de snelheid bepaald voortgeplant moet worden, maar zal het gen dat de juiste eigenschappen bezit voor het overleven van een soort door worden gegeven.

de evolutie weet dus niet of er wat nodig is, en kan ook niet weten HOE. de informatie ligt opgeslagen in de genen (erfelijke eigenschappen van de sterkste die zich voort kan planten) het word dus niet gestuurd, maar het is een samenloop van omstandigheden.

er ligt dus niets onder, vandaar een voorbeeldje hoe de evolutie werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je verander in de tijd
Bronnen: