Hebben alle dieren een hart?

Ook insecten.
Bijvoorbeeld een mier, heeft die een hart?
Of een vis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
16.8K

Het beste antwoord

De meeste dieren wel, maar niet allemaal.
Gewervelde dieren, waartoe ook de mens behoort, zijn beweeglijk en actief. Het hart is voor deze dieren een onmisbaar instrument om voedingsstoffen naar de lichaamscellen te transporteren.
De harten van zoogdieren en vogels zien er vrijwel hetzelfde uit. Maar de harten van reptielen, amfibieën en vissen zijn wezenlijk anders gebouwd.
Ongewervelde dieren, zoals wormen, hebben een heel simpel hart.
Dieren die maar uit een paar cellagen bestaan hebben helemaal geen hart; ze hebben een andere oplossing voor het transport van voedingstoffen door het lichaam.

Vissen zijn koudbloedige dieren die doorgaans niet veel energie verbruiken. De zuurstof die in de kieuwen in het bloed wordt opgenomen is genoeg voor de rest van het lichaam. Daarom is het vissenhart gebouwd als enkele pomp, met één boezem en één kamer. Vanuit het hart gaat het bloed in één omloop naar de kieuwen en daarna direct door naar het lichaam.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ook insecten hebben een hart, maar dat bestaat niet uit een volledig circulatiestelsel met bloedvaten. Het is alleen een open samentrekbare buis die het bloed van het insect (de hemolymfe) in het insectenlichaam rondstuwt.
Zelfs mieren hebben dus, net als een mens, hersenen, zenuwen, een maag, en een hart.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dit is een concreet antwoord ;]
+

Andere antwoorden (3)

Nee een vis niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hart is een spier maar heeft de functie van een pomp

Dus alle dieren die een gesloten bloedsomloop hebben, hebben ook een hart nodig.

sommige dieren zoals vissen hebben een eenvoudig systeem (enkelvoudige bloedsomloop), alle gewervelde dieren hebben een dubbele bloedsomloop en daarmee ook een complexer hart

Insecten hebben een zg open bloedsomloop, het bloed loopt niet door vaten maar wordt door een soort hartspiertjes door het lichaam gepompt, dat zou ik eigenlijk geen hart noemen denk ik

zie ook link voor deze groep
amigo
13 jaar geleden
een kwal heeft geen hart,?