Is het waar dat er vroeger meer meisjes dan jongens geboren werden?...Zo ja waarom? en wat waren de percentages?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (4)

Vroeger was dat zo.
Volgens sommigen is dat nog steeds zo, andere bronnen spreken dat tegen.

Erg interessant is de informatie uit onderstaande bron:

http://www.kovandijkvertelt.nl/2007/06/minder-jongens-geboren-dan-meisjes/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet waar. De kans jongen/meisje is 50/50. De valt te verklaren door middel van een kruistabel van genen. Vroeger waren die genen precies hetzelfde. Dus de kans was toen even groot, en de hoeveelheid geboren jongens en meisjes waren dus ook ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou zo zijn, als de verhouding X- en Y-spermacellen het enige was dat uitmaakte. Maar dat is niet zo. Is bijvoorbeeld de overlevingskans van een X-spermacel in de baarmoeder even groot voor even lange tijd als van een Y-spermacel? Zwemmen ze allebei even snel? En ook na de bevruchting, heeft de combinatie XX exact dezelfde overlevingskans tijdens de cruciale eerste weken als de combinatie XY? De werkelijkheid is een stuk complexer dan de keurige 'verklaring' (eigenlijk geen verklaring, maar een vereenvoudigde illustratie) in zo'n kruistabel.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja jeff666 er is nog iets meer dan alleen maar een antwoord geven Suzyq heeft hier een groot punt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt
Het is juist omgekeerd : er worden meer jongetjes geboren dan meisjes mondiaal gezien.
Maar het sterftecijfer bij pas geboren ligt bij jongens veel hoger dan bij meisjes , zodat er licht overwicht is van meisjes;
Vrouwen leven gemiddeld ook langer :Zodat er een overschot is in het aandeel van de meisjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
je zal op internet wel plaatselijke tegenstrijdigheden lezen
hier dan een voorbeeldje:

Toegevoegd na 7 minuten:
105 tegen 100
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het ook andersom, dus meestal meer jongens dan meisjes en vooral in tijden van oorlog. Dit kan ook komen door een (zeer klein) verschil tussen de spermacellen (die bij samensmelting met de eicel het geslacht bepalen). Wat ik me ervan herinner (en hieronder toelicht) is precies in tegenstelling tot de stelling, bij oorlog meer jongens, helaas.

Manlijke spermacellen bewegen sneller en hebben daardoor meer kans om als eerste aan te komen. Vrouwelijk spermacellen (dus waar meisjes uit voortkomen) leven langer en maken dus meer kans bij onregelmatige seks (en dat zou in oorlogstijd zo kunnen zijn)

Ik kan er niet eenvoudig ondersteunende info over vinden dus misschien is het een broodje aap verhaal (wel een oude dan) óf iemand weet hier meer van en vult het aan
amigo