kunnen dieren ook homofiel of homoseksueel zijn?

ik wil graag weten of dieren ook op het zelfde-geslacht-kunnen-vallen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, bijvoorbeeld dit verhaal: er Was ooit een stelletje van 2 mannetjespinguïns, die een ei hadden gestolen en omgewisseld hadden voor een steen. Omdat ze zelf geen ei konden leggen.

Ja, er zijn voorbeelden van dieren bekend, welke homofiele relaties hebben. Zie ook de bron hieronder.

Bronnen:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/d...

Ja, ik ken mensen die een hond hadden, die een rode gloed over z'n vacht had. De dierenarts vertelde hen dat dit op homofilie kon wijzen

Jazeker, in Artis geven ze elk jaar rond de Gay Parade hier rondleidingen en lezingen over!

Nou, ik wil het toch anders noemen. Je ziet allerlei voorbeelden van dieren die op andere dieren "rijden" (de spreektaal term ik weet even niks mooiers) bijv honden die opstappen bij andere reutjes en/of teefjes die dat bij teefjes doen (terwijl dat voortplantingstechnisch geen nut heeft natuurlijk, ook niet als een teefje dat bij een reutje doet) maar dat zou ik toch geen homofiele relatie willen noemen. Jonge mannetjes apen "oefenen " ook op elkaar maar dat zou ik zelf toch geen homofiele relatie willen noemen Veel dieren doen helemaal niet aan relaties, die paren gewoon. Van sommige dieren is het bekend dat ze elkaar hun hele leven trouw blijven, begrijpelijk noem je dat wel een soort relatie (bijv zwanen) maar daarbij heb ik nog nooit iets gezien van een paar mannetjes die dit deden, dat is toch altijd een man-vrouw stel.

Ja dat gebeurt . Als 'n hond opgroeit met 'n hond van hetzelfde geslacht kan hij homo worden . Ook bij vogels in gevangenschap is het vastgesteld.

Jazeker, en dan gaat het niet alleen om mannetjes die tegen elkaar oprijden om te oefenen of omdat er geen vrouwtjes zijn. Ook bij dieren die echt koppels vormen is vaak genoeg homo- en biseksualiteit geobserveerd. Zie in de bron een (incomplete) lijst van diersoorten waarbij homoseksueel gedrag is waargenomen.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anima...

Zelf neig ik naar te bedenken: waarom niet?. Op het wetenschaps forum vond ik dit: 1. Homoseksualiteit bij dieren. Er is in 1999 of 2000 een boek verschenen van Bruce Bagemihl (Biological Exuberance), waarin hij onder andere van leer trekt tegen de homofobie van veel zoölogen. Het laatste deel van het boek is 1 grote case-study over homoseksualiteit bij dieren, gaande van zoogdieren tot vogels. Punt is wel dat exclusieve homoseksualiteit (dieren die ENKEL seks hebben met exemplaren van hetzelfde geslacht) eerder uitzonderlijk is in de dierenwereld (net zoals in de geschiedenis van de menselijke homoseksualiteit. 2. Verschillen in breinstructuur. Ik denk niet dat alle homoseksuelen een ander brein hebben dan heteroseksuelen. Ik bedoel daarmee: alles wat wij doen verandert ons brein, dus ook een partnerkeuze. Het is zeer waarschijnlijk dat bij mannen met een dominante seksuele voorkeur voor partners van hetzelfde geslacht een bepaald deel van het brein er anders zal uitzien dan bij heteroseksuele mannen. Maar was dat anatomisch verschil er altijd al, of is dat langzaam gevormd, precies door homoseksuele activiteit? Uiteraard zijn er homoseksuelen waarvan het brein altijd verschillend is geweest (in vergelijking met het gemiddelde 'hetero-brein'). Wat ik eigenlijk wilde zeggen: ook bij dieren wordt er onderzoek gedaan naar het verband tussen brein-structuur en seksuele oriëntatie. Bij de rammen waarover ik sprak is dit precies de focus van het onderzoek: waarin verschilt het brein van een homo-ram van dat van een hetero-ram? 3. Je vraag is ook of de breinstructuur die kenmerkend is voor menselijke homo's (gesteld dat er zo'n breinstructuur bestaat), ook terug te vinden is bij homodieren. Onderzoekers zijn ook altijd terughoudend om de overgang van dieren naar mensen (en omgekeerd) te leggen. De onderzoekers zeggen daar expliciet dat ze hun resultaten niet willen vergelijken met menselijke homoseksualiteit. Soort samenvatting voor nu ;) Eigen ervaring is dat tussen bv katten en honden, soms wel een zo sterke band is (niet gedrag 'rijden' enz) met dezelfde sexe en qua geslachtsdrift, dat je ze samen best als soort liefdeskoppel kan ervaren ;)

Bronnen:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100