Zelf neig ik naar te bedenken: waarom niet?.
Op het wetenschaps forum vond ik dit:
1. Homoseksualiteit bij dieren. Er is in 1999 of 2000 een boek verschenen van Bruce Bagemihl (Biological Exuberance), waarin hij onder andere van leer trekt tegen de homofobie van veel zoölogen. Het laatste deel van het boek is 1 grote case-study over homoseksualiteit bij dieren, gaande van zoogdieren tot vogels. Punt is wel dat exclusieve homoseksualiteit (dieren die ENKEL seks hebben met exemplaren van hetzelfde geslacht) eerder uitzonderlijk is in de dierenwereld (net zoals in de geschiedenis van de menselijke homoseksualiteit.
2. Verschillen in breinstructuur. Ik denk niet dat alle homoseksuelen een ander brein hebben dan heteroseksuelen. Ik bedoel daarmee: alles wat wij doen verandert ons brein, dus ook een partnerkeuze. Het is zeer waarschijnlijk dat bij mannen met een dominante seksuele voorkeur voor partners van hetzelfde geslacht een bepaald deel van het brein er anders zal uitzien dan bij heteroseksuele mannen. Maar was dat anatomisch verschil er altijd al, of is dat langzaam gevormd, precies door homoseksuele activiteit? Uiteraard zijn er homoseksuelen waarvan het brein altijd verschillend is geweest (in vergelijking met het gemiddelde 'hetero-brein').
Wat ik eigenlijk wilde zeggen: ook bij dieren wordt er onderzoek gedaan naar het verband tussen brein-structuur en seksuele oriëntatie. Bij de rammen waarover ik sprak is dit precies de focus van het onderzoek: waarin verschilt het brein van een homo-ram van dat van een hetero-ram?
3. Je vraag is ook of de breinstructuur die kenmerkend is voor menselijke homo's (gesteld dat er zo'n breinstructuur bestaat), ook terug te vinden is bij homodieren.
Onderzoekers zijn ook altijd terughoudend om de overgang van dieren naar mensen (en omgekeerd) te leggen. De onderzoekers zeggen daar expliciet dat ze hun resultaten niet willen vergelijken met menselijke homoseksualiteit.
Soort samenvatting voor nu ;)
Eigen ervaring is dat tussen bv katten en honden, soms wel een zo sterke band is (niet gedrag 'rijden' enz) met dezelfde sexe en qua geslachtsdrift, dat je ze samen best als soort liefdeskoppel kan ervaren ;)
- Bronnen:
-
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...