Hoe kan onze hersenen zinnen lezen waar de letters van woorden door elkaar gehutseld zijn?

Bijvoobeeld deze tekst:

De mesijnelke hreensen vmroen hte deel avn hte cerntlae zneuwtseslel dta zcih in hte hofod beivndt. De hresneen zjin hte wanraemnede, asnaturnede, corntolrenede en iofnrmaeitverrewkende oagran in de mnes. Ze benivden zcih bniennin de shcdeel en seman mte hte rugegnemrg vmroen ze hte certnaal zeunwtseslel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
35.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je dat zo geschreven :P. Ik begrijp hem trouwens wel xD.

Het beste antwoord

Dat komt doordat we (dyslectici niet meegerekend) woorden niet lezen als losse letters, maar een totaal woordbeeld vormen. Daardoor kunnen we 0- mits de eerste en laatste letter op de juiste plaats staan ! - vrij eenvoudig een tekst ontcijferen waarvan de letters een beetje (erg) door elkaar zijn gehusseld,. Sterker nog, het kost ons nauwelijks enige moeite, hooguit gaat het leestempo iets naar beneden. En hoe langer de woorden, hoe eenvoudiger (!) het is - simpelweg omdat er dan steeds minder woorden zijn die er op lijken, en ook het zinsverband een grote rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat we de letters die in een bepaalde combinatie een woord vormen al veel vaker hebben gezien en daardoor er een soort automatisme hebben om een woord te lezen, dit tezamen met de inhoud van een zin maakt dat we er toch een begrijpelijke tekst van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden worden vaak niet helemaal gelezen en worden herkend in de context. Dat gebeurt ook als de letters door elkaar gaan. Het vraagt om een iets grotere concentratie en er zullen ongetwijfeld mensen zien die er erg door in de war raken of heel veel moeite moeten doen. Bij het SMS'en zie je ook het gebruik van de taal. Even wordt ff en 8erelkaar zijn ook minder letters.
Grappige vraag.