Welk mechanisme zorgt er voor, dat bloemen met de zon mee kunnen draaien?

Er zijn bloemen, zoals de zonnebloem, die de hele dag met de zon mee draaien, zodat zijn 'gezichtje' altijd naar de zon toe staat.
Er moet dus iets van een sensor in de bloem zitten, die signalen ( zonlicht) opvangt en doorgeeft en 'iets' aanzet om te draaien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahha
Loenie toch!!!! :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kweetnietalles.
had jullie reactie al verwacht ;-)))

Het beste antwoord

De verschijnsel heet heliotropisme. De beweging worst veroorzaakt door 'motorcellen' vlak onder de bloem.
Dat flexibele deel heet de 'pulvinus'. Deze motorcellen zijn heel goed in het pompen van kalium-ionen naar naastgelegen cellen. Daarmee verandert de celdruk in de naastgelegen cellen. Heliotropisme reageert alleen op blauw licht.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, das nog eens een antwoord!
+
paulus811
13 jaar geleden
erg leuke vraag en zo mogelijk nog leuker antwoord. Allebei een dikke vette +
AWM
13 jaar geleden
Behalve dan die worst :)
Dat moest 'wordt' zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk, ik ken de plant Heliotroop en die is paars blauw.
bedankt voor je antwoord, motorcellen dus, zal ik onthouden en de rest dan maar ook.
Bijzonder mechanisme!
Groeten Ed

Andere antwoorden (1)

een combinatie van factoren en chemische processen

cellen kunnen krimpen en zwellen waardoor er beweging mogelijk is.

mij is het te ingewikkeld, maar de link kan je vast verder helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
no thanx Ed, ik hoop dat je er wat aan hebt :)