Tot welke temperatuur kan je iets (langdurig) vastpakken zonder dat het pijn doet?

Is dat verschillend voor materialen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
11K

Het beste antwoord

Iets alternatief tov vastpakken maar wij hebben het ooit in een experimentele bui uitgeprobeerd met heet water.
Bij welke temperatuur was het mogelijk je hand een hele minuut in heet water te houden.

Dat bleek voor meerdere mensen 52 graden te zijn.
Bij 53 graden ging het echt te veel pijn doen.

Behalve afhankelijk van het materiaal is het OOK afhankelijk hoeveel van je lichaam je eraan bloot stelt, 1 hand, 52 graden lukte 1 minuut, 2 armen tot de elleboog ECHT niet.

Als je het hebt over vastpakken is de warmtegeleidingscoefficient erg belangrijk. Materialen die slecht geleiden (kurk, piepschuim, stof,hout) kun je beter vasthouden dan goede geleiders (metalen, glas etc)

Een mooi voorbeeld is de sauna. De temperatuur is daar bijv 80 graden, het hout om op te zitten is wel behoorlijk heet maar het is te doen, als je echter per ongeluk een ketting om hebt (bijv van goud) en je leunt een tijdje voorover en gaat dan weer rechtopzitten, brandt je je echt vreselijk aan die ketting, en het is niet voor niets dat er hout op de grond ligt en geen (stenen) tegels, die zouden veel te heet zijn

Stenen ondergronden heb je alleen in de stoomsauna maar die is veel minder warm (niet warmer dan ca 50 graden volgens mij) en dat is dus net te doen voor je voeten
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg interessant hoe het zo kan verschillen per materiaal. Een temperatuur is toch een temperatuur? En het gaat er toch om hoe warm je HUID er van word? Een verklaring lijkt mij, als ik een stuk hout vastpak van 80 graden, dat op de plek van het hout waar ik het aanraak, de temperatuur al heel snel wegvloei naar mijn huid toe, maar door de slechte warmtegeleiding van het hout, zal er minder snel nieuwe warmte vloeien van de rest van het hout.
Terwijl, bij metaal bijvoorbeeld, er heel snel nieuwe warmte toevloeit van de rest van het metaal! En dat hoeft niet groot te zijn, bv bij die ketting, of een muntstuk ofzo, want dat zijn al ontelbare moleculen op een stapel!
amigo
13 jaar geleden
Je slaat de spijker (bijna geheel goed) op zijn kop. Eigenlijk helemaal goed maar ik kan er nog aan toelichten dat inderdaad uiteindelijk ook nog van belang is hoeveel warmte in het materiaal zit. Wij hebben hier grote en kleine koffielepels. Zet je zo'n kleine te lang in kokend hete thee, is hij daarna beet te pakken, wel met flink gezucht en evt 1x overpakken naar de andere hand. Daarna is de relatief geringe hoeveelheid warmte min of meer verdwenen, naar je hand en naar de lucht.
Met mijn veel grotere zwaardere lepels hoef je dat niet te doen, die beginnen net zo heet maar na 3x overgeven van de ene hand naar de andere leg je die toch maar even neer want hij blijft wel heel lang heet

Andere antwoorden (2)

Dat is verschillend per materiaal en ook per mens.
De ene mens kan iets wat 30 graden is niet vastpakken terwijl een ander iets van 50 graden vasthoud.

En wat materiaal betreft ,als iets van ijzer heet is dan is het moeilijker vast te houden dan iets van bijvoorbeeld steen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30 graden lijkt me zo sterk? Je loopt toch ook gewoon vrolijk buiten met 30 graden?
Ik zelfs een keer bij ruim 50 graden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef ook maar een voorbeeld
ik snap ook wel dat 30 graden niet warm is
Dat verschilt per mens en zal tussen de 50 en 70 graden liggen. Test het maar met een kop thee.

Per materiaal zal het niet verschillen als je het langdurig vastpakt, voor korte duur wel. De mate waarin iets warmte geleid is dan belangrijk. IJzer geleid warmte heel goed, wol minder. Op den duur 'voelt' het even warm aan.