Vitamine D3, is dat hetzelfde als vitamine D?

Ik dacht vitamine D besteld te hebben maar nu krijg ik vitamine D3 binnen. Volgens mij maakt t niet uit. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Niet helemaal. Vitamine D1 t/m D5 zijn verschillende vormen van dot vitamine.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vitamine D is een belangrijke chemische stof die in ons lichaam nodig is. Voor een deel kunnen we dit zelf maken (o.i.v. zonlicht), voor een deel krijgen we het met de voeding mee.

Wikipedia vat dit samen:

"Het verschil tussen vitamine D2 en D3 is dat D2 een extra CH3-groep heeft (op koolstofatoom 24), evenals een extra dubbele binding (tussen koolstofatoom 22 en 23).

In de meeste zoogdieren, inclusief de mens, is vitamine D3 veel effectiever dan D2 in het verhogen van het calcidiol in de bloedsomloop. Vitamine D3 is ten minste drie en waarschijnlijk eerder 10 maal sterker dan vitamine D2, onder meer vanwege een sterkere bindingsaffiniteit met de vitamine D-receptor. Vitamine D3 heeft voor de mens dan ook de voorkeur in geval van suppletie. Hoewel vitamine D2 nog veelvuldig gebruikt wordt, wordt het tegenwoordig door deskundigen niet meer als gelijkwaardig beschouwd aan vitamine D3.

In sommige diersoorten echter, zoals ratten, is vitamine D2 effectiever dan D3."

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt het ook eenvoudiger zeggen: Vitamine D kent in wezenn twee normale verschijningsvormen D2 en D3. Als je extra vitamine D gaat slikken, dan krijg je inderdaad Vitamine D3.

Vitamine D1, D4 en D5 komen minder vaak voor en zijn ontdekt in organismen of synthetisch gemaakt (D5). Voor een overzicht zie de bronlinks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vitamine D wordt onderverdeeld in 5 groepen.

Verschillende vormen van vitamine D zijn ontdekt, waarvan vitamine D2 en vitamine D3 de belangrijkste zijn:

Vitamine D1: Verbinding van ergocalciferol (D2) en lumisterol, 1:1. Deze benaming wordt niet meer gebruikt.

Vitamine D2: calciferol of ergocalciferol (C28H44O); deze vorm wordt gemaakt uit ergosterol (provitamine D2) in plantaardige voeding of schimmels (qua voeding het meest relevant als kaas, paddenstoelen en gist) en kan niet door het menselijk lichaam worden geproduceerd.[7] De stof kan ook kunstmatig worden gemaakt door dierlijk vet met ultraviolet licht (UV) te bestralen.

Vitamine D3 of cholecalciferol (C27H44O). Deze vorm bevindt zich in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong; maar kan ook in de huid worden geproduceerd uit (het uit cholesterol afkomstige) 7-dehydrocholesterol via een fotochemische reactie op ultraviolette stralen uit zonlicht.

Vitamine D4: 22,23dihydroergocalciferol (verzadigde vorm van vitamine D2)

Vitamine D5: Sitocalciferol (gesynthetiseerd uit 7-Dehydrositosterol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemisch gezien zijn er verschillende vormen: D1 t/m D5.
Fysiologisch hebben ze hetzelfde effect.
Dus vitamine D3 is prima als bron van vitamine D.
Maak je geen zorgen (ik werk in de levensmiddelenindustrie en wij voegen ook D3 toe als bron van vitamine D).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn niet allemaal even krachtig door de kleine verschillen in chemische samenstelling.
Vitamine D3...

is een specifieke versie van vitamine d

Met vitamine D wordt een van de volgende vitamines bedoeld: vitamine D2 of vitamine D3.
fremar