om te ruiken, ze ruiken met hun verhemelte, Ze stoppen hun tong met geur moleculen in hun verhemelte, daar zit links en rechts een gaatje, en zo ruiken ze waar de geur vandaan komt en welke kant ze dus wel of niet op moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om insecten te vangen en op te peuzelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tong van hagedissen dient niet om mee te proeven, maar voornamelijk om te ruiken. Net als bij de slangen wordt de tong regelmatig uit de bek gestoken om zo geurdeeltjes op te vangen die naar het orgaan van Jacobson worden gebracht, een in het verhemelte gelegen orgaan met geurreceptoren.[5] De tong wordt ook gebruikt om te drinken door dauwdruppels op te likken. Na een maaltijd wordt met de tong de bek schoon gelikt om voedselresten te verwijderen. De gekko's, die in de regel geen beweeglijke oogleden hebben, likken met de tong het als een soort bril functionerende ooglid schoon.[2][5]

orgaan van Jacobson:

Het orgaan van Jacobson is het reukorgaan van slangen en sommige hagedissen zoals skinken en varanen. Ook zoogdieren als muizen, olifanten en zelfs mensen hebben waarschijnlijk een dergelijk orgaan.

Het is een soort kruising tussen de menselijke reuk- en smaakorganen neus en mond, omdat zowel de tong als een soort neusweefsel betrokken zijn bij het gebruik van dit orgaan.