Is aquariumwater goed voor je planten?

We hebben een aquarium en daar wordt regelmatig een emmer water uitgeheveld om aan te vullen met nieuw vers water.
Dit water wordt weggezogen vlak boven de bodem van het aquarium, daar zitten namenlijk de meeste afvalstoffen zover ik weet. (nitraten, nitrieten).
Nou hoorde ik dat dit water erg goed is voor je kamerplanten. Klopt dit? Of zijn deze afvalstoffen juist ook slecht voor je planten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me nou ook elke keer af als ik zo'n emmer aquariumwater door de w.c. kieper!

Antwoorden (4)

het water is goed voor je planten, maar aan het nitraat/nitriet verhouding zou ik niets veranderen.

de grond van je planten heeft een ander milieu dan je aquarium zelf. en elke plant stelt zijn eigen eisen aan de verhoudingen hierin.

je kan wel het water in de emmer laten staan zodat het afgehevelde (zweef)vuil naar de bodem zakt, en het water zelf (zonder prut) aan je planten geven.

het is zacht water en bevat veel minder schadelijke stoffen dan kraanwater (metalen ed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarop baseer je dit bekrompen antwoord??
Planten voeden zich met nitraat, althans waterplanten.
Ik kan me voorstellen dat dit ook voor kamerplanten geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nitraat is een stikstofverbinding, dus mest voor planten.
Je kunt dus dit water uitstekend gebruiken voor je kamerplanten.
Doordat de meststoffen in dit water heel erg verdunt zijn, moet je je er niet te veel van voorstellen hoor, je kunt je kamerplanten er niet echt mee 'bijmesten' maar alle beetjes helpen en slecht is het zeker niet.