Hoe heeft strooizout invloed op ons milieu?

Elke winter verspreiden we in Nederland duizenden tonnen strooizout over het wegdek ivm ijzel. Hoe is dit van invloed op ons de natuur en ons milieu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

TEVEEL strooizout is funest voor de bomen langs de weg:

"Aan de bomen langs de wegen zal nog maandenlang te zien zijn dat er in de winter veel zout is gestrooid.
De 'zoutnevel' die ontstaat als auto's over het zoute, natte wegdek rijden doet de natuur geen goed. ,,Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren'', zegt Frank Moens van de Bomenstichting.
Ook bomen die 's winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de zoutnevel. Als het zout op de knoppen komt, leidt dat tot vochtonttrekking, waardoor de bladeren kunnen verdorren nog voor ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand.
De zoutnevel kan ook de schors van twijgen aantasten. ,,Daardoor kunnen 'wonden' ontstaan, die weer een ingang zijn voor schimmels'', zegt Moens.
In het voorjaar krijgen de bomen de volgende klap, als ze via hun wortels te zout grondwater opzuigen, waardoor ze niet goed in blad komen. Als het flink gaat hozen in het voorjaar, kan de schade meevallen, omdat de concentratie zout in het bodemwater dan lager wordt."

http://www.cleanbest.nl/strooizout-is-slecht-voor-het-milieu.html