Waarom zijn lapjeskatten bijna altijd vrouwtjes,en rode katten meestal katers?

?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
17.3K

Antwoorden (2)

In de Nationale Wetenschapsquiz van 1998 was er vraag over lapjeskatten:
"Er wordt gezegd dat lapjeskatten (rood, wit en zwart) altijd vrouwtjes zijn. Is dat zo?"
Het officiële antwoord van NWO:
"Vrouwtjeskatten hebben twee X-chromosomen. Mannetjes hebben een X- en een Y-chromosoom. Het X-chromosoom bevat het kleurgen dat bepaalt of de kat rood of zwart haar krijgt. Het Y-chromosoom bevat dat gen niet.
Vrouwtjes hebben op elke X-chromosoom een kopie van het kleurgen; op elk X-chromosoom één. Dat betekent dat een bevruchte eicel, als het een vrouwtje is, twee verschillende genen kan hebben op de twee verschillende X-chromosomen, één voor rood en één voor zwart haar. Zodra de bevruchte eicel gaat delen, worden in het embryo in verschillende cellen tamelijk willekeurig de ene of de andere kopie uitgeschakeld. Bij alle cellen die zich uit die vroege cellen ontwikkelen, blijft die kopie uitgeschakeld, zodat sommige huidcellen die zich later hieruit ontwikkelen, een actief zwart gen dragen en andere een actief rood gen. Die gebieden liggen later als een lappendeken over de kattenhuid verdeeld. Een kat die rood en zwart haar heeft, heeft dus twee X-chromosomen en is dus een vrouwtje. Echter, als een speling van de natuur komt het wel eens voor dat een kat twee X-chromosomen heeft en één Y-chromosoom. Het is dan een mannetje met teveel geslachtschromosomen. Die mannetjes zijn steriel. Antwoord c is goed. Wit haar komt overigens van een ander chromosoom en doet niet mee aan dit spelletje."
fremar
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/roodharige-katten-katers.61425

Deze vraag is ongeveer net zo al voorbij geweest op GV.
Kijk hier voor het antwoord.
amc