Waarom wordt een omgevingstemperatuur van 30 graden of hoger als warm / heet ervaren, terwijl we van binnen +-37 graden meten ?

Je zou toch verwachten dat we alles vanaf 37 graden pas warm gaan vinden en alles daaronder als koud ervaren...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De huid heeft 28° tot 29°... Daarom... Het warmtedetectiesysteem werkt relatief... Dus warmer dan de huidstemperatuur is als warm beschouwd en daaronder dus als koel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb me dit ook weleens afgevraagd, dus goede vraag wat mij betreft! Ik denk dat het komt omdat we bij een hogere temperatuur minder makkelijk lichaamswarmte kwijt raken, waardoor we het als steeds warmer ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt ook een beetje van de luchtvochtigheid af. 30 graden hier voelt warmer (benauwder) aan dan 30 graden aan de kust van Spanje of Italië bv waar de luchtvochtigheid veel lager is. Bovendien, hoe warmer de omgevingstemperatuur, des te moeilijker je je eigen warmte kwijt kunt, hoe warmer je het zult ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals XiniX al zei is de temperatuur van de huid niet 37 graden, maar veel lager. Daarbij komt ook; warm en koud is relatief. Wij in Nederland vinden 30 graden warm, moet je eens mee aankomen in de Sahara.
Of in Canada dat je het koud vindt als het 3 graden vriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam is voortdurend bezig de calorieën die wij dagelijks consumeren voor het grootste gedeelte om te zetten in warmte en als de omgevingstemperatuur bij de bij ons gebruikelijke luchtvochtigheidswaarden boven de dertig graden stijgt wordt het dus lastiger om voldoende warmte kwijt te raken (wat een zin!).
Bij een sterke luchtstroming verdampen we gemakkelijker zweet zelfs bij 37'.
Als wij zelf geen warmte zouden produceren zou 37' dus waarschijnlijk heel prettig zijn.