Hoe is plankton ontdekt? Dat staat hier heel uitgebreid beschreven: http://www.mikros.nl/pages/artikelen/hydrobiologie/Fytoplankton%20in%20de%20zee/fytoplankton%20in%20zee.htm
Antonie van Leeuwenhoek keek in 1674 met zijn eenvoudige microscoop naar materiaal uit een zoetwatermeer dat groene wolken veroorzaakte.
De naturalist Joseph Banks, die James Cook vergezelde op zijn reis met de Endeavour naar de zuidelijke wateren, onderzocht wat door zeelieden "zee zaagsel" werd genoemd. Banks kon echter niet vaststellen of het hier om een plant of dier ging.
Ook walvisvaarders was het niet ontgaan dat de zee soms verschillende kleuren kon vertonen.
Het werkelijke begin van het fytoplankton onderzoek ligt echter in het jaar 1839, toen James Clark Ross het commando voerde over de onderzoeksvaartuigen de Erebus en de Terror voor een expeditie naar de antarctische wateren. De doktersassistent op de Erebus was de jonge man Joseph Dalton Hooker die al een opvallend taxonoom was op het gebied van hogere planten. Om de kans te krijgen met een expeditie mee te kunnen nam hij een spoedcursus in de medicijnen en monsterde aan op de Erebus. Als tijdverdrijf assisteerde hij zijn kapitein, een verwoed amateur zoöloog, bij het verzamelen van zoöplankton. Zodoende ontdekte hij dat er een enorme verscheidenheid aan microscopische organismen in zee voorkomt die hem volkomen onbekend waren. Hij tekende er enkelen zonder er echter een naam bij te zetten. Niettemin kunnen we zijn illustraties als de oudste afbeeldingen van fytoplankton beschouwen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede link. Ik ging meer uit van "hoe" plankton is ontdekt, maar dit is een leuk verhaal over de eerste ontdekkingen van het plankton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (1)

Plankton zijn kleine organismen die in het water leven. Ze zijn ontdekt door water te bekijken onder een microscoop of vergrootglas (niet al het plankton is microscopisch klein).

Toegevoegd na 10 minuten:
Als de link niet werkt naar de video: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030611_plankton01