Klopt het dat ons hele doen en laten genetisch bepaald is?

klopt het dat ons hele doen en laten genetisch bepaald is?
zo ja,,dan kan iedereen niet anders zijn of zij of hij is

in: Biologie
722

Nee. Je pakt nu de kern van het hele nature/nurture-concept waar we nog lang niet over uitonderzocht zijn.

Je genen, je aanleg, je ' nature' , bepalen in grote lijnen hoe je in theorie zou kunnen reageren / handelen , wat je zou kunnen bereiken etc. Dat gebied is zo breed, dat het geen van enkele voorbeelden geen enkel nut heeft. Ben je druk, rustig, optimistisch , pessimistisch, sportief, lui, en in hoeverre zijn die eigenschappen volledig genetisch ? We weten het niet eens, alleen dat die verschillen al jong waarneembaar zijn. Maar : in zeer ,zeer grote lijnen. Exact dezelfde genetische dispositie kan in verschillende omstandigheden verschillend uitpakken.

En daar komt dan het nurture-verhaal om de hoek kijken. Niet alleen de aanleg maakt een mens, maar vooral en juist ook de omstandigheden waarin hij opgroeit, de normen en waarden die hij meekrijgt, de cultuur, de omgeving, het geloof eventueel, alles waar een mens maar door beïnvloed kan worden, draagt bij aan wat je uiteindelijk doet met wat je van nature gegeven is.

Zo kan iemand met een extreem goed stel hersens een hele intelligente, vernieuwende, gevierde wetenschapper worden, maar ook een fantastische, succesvolle crimineel. En dan is het voornamelijk de omgeving / de levensloop die bepaald welk pad je neemt.

Iedereen heeft de vrijheid en de mogelijkheid zijn eigen keuzes te maken. Iemand uit een crimineel milieu hoeft geen crimineel te worden, iemand uit een keurig intellectueel gezin hoeft geen keurige intellectueel te worden. Maar welke keuzes we maken, zijn uiteindelijk vaak meer door de omgeving (ook buiten het gezin) dan door de natuur bepaald.

Heel veel wetenschappers discusseren over jou vraag, omdat hier geen eenduidig antwoord op is. Dit wordt ook wel eens 'nature' vs 'nurture' genoemd, waarbij de nature-aanhangers ervan overtuigd zijn dat ons hele doen en laten genetisch bepaald is, en de nurture-aanhangers ons gedrag meer aan de opvoeding en andere maatschappelijke zaken wijten. Natuurlijk is dit niet zo zwart wit, er zijn ook veel onderzoekers die uitgaan van een combinatie.

Persoonlijk denk ik dat ons gedrag vooral aan onze opvoeding en maatschappelijke factoren ligt, en dat het genetische aandeel zeer klein is. Dit is echter mijn persoonlijke mening, velen zullen het hier ook niet mee eens zijn.
hierboven is het nature en nurture-concept al volledig uitgelegd, dus ik ga het niet herhalen, maar er is effectief al onderzoek naar gedaan, bij tweelingen bijvoorbeeld
De waarheid ligt tussen de twee uitersten. Sommige kenmerken worden vooral genetisch bepaald, anderen vooral door de omgeving.

Stel dat je genetische code bepaalt dat je 1m90 zal worden, dan word je ook 1m90, MAAR er kunnen ook omgevingsfactoren inwerken. Bvb, bij een tekort aan voeding zal je kleiner blijven.

Het is dus niet dat je genen 'determineren' wie je wordt,
net zoals niet alleen je omgeving bepaalt wie je wordt (of bent). Het is gewoon een samenspel tussen de twee factoren.