kan ieder mens zomaar spontaan dood neervallen?

hoe gezond je ook bent/leeft.
kun je zomaar uit het niets doodgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.2K

Antwoorden (8)

Als je een acute hartstilstand krijgt, een gescheurde aorta of een grote hersenbloeding t.g.v. een aneurysma (zwakke plek in een bloedvat). Al dit soort zaken kunnen ervoor zorgen dat je "zomaar" dood neervalt.

Ik ken ook iemand die "zomaar" overleed en bij wie bij de autopsie niets is gevonden.

Tja, niet erg geruststellend, maar gelukkig komt het niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel, ieder mens(levende wezen) op aarde, heeft een bepaalde levenstaak, waaraan hij/zij moet voldoen of hebben volbracht. Wanneer jouw taak van het leven erop zit, kan het inderdaad zijn dat je dood gaat.
Maar meestal heb je zoveel te leren dat je nog dingen meeneemt voor in je volgende leven. Zo raak je nooit uitgeleerd.

Maar, om even de medische kijk op je vraag te beantwoorden.
Het is wel mogelijk.. bij bijvoorbeeld een hartstilstand, hartinfarct, beroerte..
Daar hoeft geen voorafgaande ziekte aan zijn verbonden.
Maar dat komt niet zo vaak voor, soms heb je al een hartritme stoornis of is je bloed niet in orde.

Een tip, denk niet teveel over de dood na!
Het is zoals het is, het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat.
En alles heeft een reden, toeval bestaat niet.
Dus geen zorgen daarover gaan maken nou he!
Laat het gewoon allemaal op je afkomen en geniet van het leven!
Daarover nadenken maakt het allemaal veel ingewikkeld, en van te veel zorgen kun je wel hartklachten krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Je weet nooit wanneer je "boven" op het lijstje staat. het kan zomaar voorbij zijn.

Iemand met een ziekbed, daar zie je het soms aankomen. Maar mijn allerbeste vriendin bijvoorbeeld, een uur voordat we samen zouden gaan sporten, valt ze op haar werk dood naast haar stoel. Geen medische voorgeschiedenis, geen medicate, geen klachten, heel leuk leven, ouders die al bejaard zijn, normale levenswijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geheel gezond en jong bent en tevens er ook geen uitwendige oorzaken zijn (ongeluk, heftige schrik ergens van) zal je niet zomaar spontaan doodvallen.

Gebeurt dit ogenschijnlijk wel dan wordt vrijwel altijd achteraf een afwijking geconstateerd aan bv hartkleppen of toch een (virus) ziekte. Ook een simpel griepje al kan bv in je hartkleppen schade veroorzaken, vooral als je tijdens die infectie voor je goed opgeknapt bent weer hard gaat trainen.

Los daarvan: Iedereen gaat dood, en ook zonder ziekte zal je uiteindelijk (op hoge? leeftijd) toch sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan bij een een hartstilstand, beroerte enzo. Als je oud bent kan het ook ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik kende ook een moeder van 2 jonge kinderen die bij het buiten zetten van de vuilnis ter plekke overleed! Zij was niet ziek.
Geniet dus elke dag van je leven, niet bewaren tot later!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
reden om al die AED's te plaatsen.
Het hart kan ontregeld raken en afslaan, dan sterf je als je geen hulp krijgt.
Dit kan letterlijk iedereen van elke leeftijd overkomen.
De meeste andere plotselinge doodsoorzaken zijn vaak het gevolg van onontdekte kwalen en -lijden.

Toegevoegd na 9 minuten:
De oorzaken als beroertes en aneurysma's worden voorafgegaan door signalen die we soms niet opmerken.
Ook diabetes wordt soms niet tijdig ontdekt en heeft dan al veel schade aangericht.
Hoge bloeddruk en vaatlijden, die beroertes en aneurisma's veroorzaakt, kunnen met het meten van de bloeddruk en cholesteroltests tijdig ontdekt worden.
Deze geven vaak niet opgemerkte klachten die langzaam in ernst toenemen en daarom onontdekt blijven.
Ook de griep (jawel) is een sluipmoordenaar die jaarlijks ongeveer even veel doden veroorzaakt als het verkeer(!)
Ook als je denkt helemaal gezond te zijn kan af en toe een suikertest, bloeddrukmeting of cholesteroltest geen kwaad, zeker met het klimmen der jaren.
Ik bedoel dus aan te geven dat we veel subtiele symptomen kunnen missen en daardoor kan het kwaad zich uitbreiden.
Je onnodig zorgen maken over je gezondheid is overigens ook erg schadelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door jouw toevoeging,hoe gezond je ook bent,moet het antwoord nee zijn!
Als je plotsklaps levenloos ter aarde stort, kan dat niet zijn doordat je gezond bent, maar is er ergens in je lichaam tocht een of andere malheur aanwezig, b.v. een zwakke plek in je aorta.