Hoe wordt een miskraam veroorzaakt?

Ik wil weten hoe dit biologisch voorkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Soms kan door middel van onderzoek achteraf worden vastgesteld wat de oorzaak was van de miskraam. Meestal wordt dat onderzoek pas gedaan als er sprake is van twee opeenvolgende miskramen. In dat geval wordt de kans op een volgende miskraam groter dan na een enkele miskraam. Men spreekt bij herhaalde miskramen van habituele abortus.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn:

Een aanlegfout bij de foetus ('embryonale factor'). Dit is verreweg de belangrijkste oorzaak van een miskraam. Hieraan ligt vaak een genetische afwijking ten grondslag. Dit is slechts zelden een erfelijke DNA-fout, meestal is de fout ontstaan tijdens de bevruchting.
Stollingsstoornis bij de moeder (o.a. het antifosfolipidensyndroom).
hormonale afwijkingen bij de moeder (o.a. diabetes mellitus, hyperhomocysteïnemie).
Anatomische afwijkingen aan de baarmoeder. Deze kunnen onder andere zijn: een misvormde baarmoeder (al dan niet vanwege het DES-hormoon), vleesbomen of een tussenschot in de baarmoeder.
Infecties in de baarmoeder (zeer zelden).
Besmetting met de vijfde ziekte.
Leefgewoonten: roken, overmatig koffie- en/of alcoholgebruik en overgewicht zijn allemaal geassocieerd met een iets verhoogde kans op een miskraam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat had ik ook willen weten maar als er geen aanwijsbare oorzaak wordt gevonden, wordt er simpelweg gezegd: dat gebeurt gewoon, één op de 4 zwangerschappen eindigt in een miskraam.
Dus ik wil je antwoorden met: dat is niet altijd te verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal ontstaat een miskraam doordat er met de vrucht-in-aanleg iets niet goed is. De natuur bespaart je dan een verdere draagperiode.

We denken in deze tijd maar dat alles volmaakt moet zijn, maar dat is echt niet altijd het geval.

Ook een buitenbaarmoederlijk zwangerschap, het eitje nestel niet op de juiste plaats, kan voorkomen.

Meestal gaat het goed, maar een enkele keer niet. Het is droevig, maar zo is het leven.

Er zijn mensen bij wie het veel vaker voorkomt, het kan ook liggen aan een bepaalde aanleg van de vrouw.
Soms moet er lang worden gerust,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een miskraam kan voorkomen doordat de vrucht door het lichaam afgedreven wordt, of doordat in de periode dan het vruchtje overgaat van de 'dooierzak"om zich in de baarmoederwand te nestelen, en de bezieling niet sterk genoeg is, of het gewoon niet gezond is. Leuk is anders als je je erop verheugd, het is echter dan niet zo dat het ook een volgende keer weer zal gebeuren, ik zeg ook niet dat het niet zo is, maar er vanuit gaan is niet logisch