Wat is het verschil tussen de bloedvaten met zuurstofrijk bloed en zuurstofarm bloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
13.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het zuurstofarm bloed word vervoerd van het hard naar de longen dit is de kleine bloedsomloop et het zuurstofrijk bloed word naar alle delen van het lichaam bezorgd dit noemt men de grote bloedsomloop

Antwoorden (3)

Het bloed wat er doorheen stroomt. De zuurstofrijke gaan richting de organen,spieren etc.. de zuurstofarme komen daarvandaan en gaan richting longen hart waar er weer zuurstof in gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuurstofrijk bloed wordt door slagaders vervoerd en zuurstofarm bloed door aders. Dat werkt bij de bloedsomloop tussen de longen en het hart net iets anders. Kun je dat niet nakijken in je anatomie- en fysiologieboek? Daar staat doorgaans een prachtig schematisch plaatje in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve (de correcte) voorgaande antwoorden zijn de vaten zelf ook anders, de bloedvaten met zuurstofarm bloed bezitten een soort terugslagklepjes om te voorkomen dat het bloed de andere kant op gaat en ze liggen ook dichter bij je huid

De bloedvaten met zuurstofrijk bloed worden vaak ook slagaders genoemd en daar staat veel meer druk op. Dat zijn degenen waar je makkelijker aan dood kunt bloeden , ze liggen dus ook dieper in het lichaam
amigo