Waarom heten weerwolven weerwolven, aangezien ze niets met het weer te maken hebben?

Mijn dochter (7) wilde dit weten en ik had het antwoord niet. het schijnt iets met de volle maan te maken te hebben maar verder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Oorsprong
Het woord ‘weerwolf’ is een samentrekking van het Oud-Saxische ‘wer’ (dat ‘man’ betekent) en ‘wolf’ - dus werwolf, manwolf. Een Lycanthroop, een term dikwijls gebruikt om weerwolven aan te duiden, is iemand die lijdt aan een geestelijke ziekte en enkel denkt dat hij veranderd is in een wolf.

Dit stukje komt van de volgende site waar u nog meer over weerwolven kunt lezen.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn dochter (en ik) waren ergt blij met dit antwoord bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of het waar is maar ik bedacht me zo dat alleen als het volle maan is en dan direct schijnt op een persoon dat die dan verandert in een wolf. Het weer moet dus precies goed zijn om te veranderen in een wolf, daarom denk ik dat het een weerwolf heet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stamt nog uit de tijd dat er in ons land wolven leefden en regelmatig 's nachts op boerderijen geiten, schapen en koeien stalen.
Als er dan weer eens een dier weg was 's morgens, dan zei men "het waren weer wolven!".
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een weerwolf is in de Europese folklore een mens die 's nachts in een wolf verandert en dieren, mensen of lijken verscheurt vooraleer tot zijn menselijke vorm terug te keren. Aan weerwolven wordt bovenmenselijke kracht toegeschreven, gekoppeld aan sterk ontwikkelde zintuigen.

Sommige weerwolven veranderen van vorm wanneer ze willen, terwijl anderen - doordat ze zelf door een weerwolf gebeten zijn - onder invloed van de volle maan buiten hun wil om van gedaante veranderen. Wanneer een weerwolf gewond is na zijn transformatie zullen zijn wonden ook zichtbaar zijn in zijn menselijke vorm. Het geloof in weerwolven is verspreid over de hele wereld. De psychiatrische conditie waarbij iemand gelooft dat hij een wolf is, is gekend onder de naam lycantropie.[1]
Bronnen: