Worden aardappels kleiner als de plant geen lucht (CO2) meer krijgt?

De aardappels van aardappelplantjes fungeren als voedselvoorraad van zetmeel/glucose voor de plant. Die glucose is vrnl. gevormd uit CO2 welke de plant uit de lucht haalt.

Maar stel je sluit de plant af voor CO2 en geeft hem nog wel water, worden de aardappels dan kleiner of sterft hij of worden de aardappels alleen niet groter?

En als de aardappels niet kleiner worden wat is dan de evolutionaire functie van die aardappels? Voor en door de mens??

Toegevoegd na 1 minuut:
Maw kun je zo'n aardappel vergelijken met dikke vetophopingen bij mensen die ook worden aangesproken en dus slinken bij een te geringe voedsel inname?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Je kunt een aardappel inderdaad vergelijken met vetophopingen bij mens en dier. Beide zijn voorraden reservevoedsel, bij dieren voor tijden waarin minder voedsel te vinden is, bij de aardappel als voedselvoorraad voor de volgende generatie. Maar planten gebruiken CO2 niet alleen om reservevoedsel aan te maken maar ook om voedsel voor zichzelf te maken. Daarom zou een aardappel sterven als hij helemaal geen CO2 meer zou kunnen opnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aardappel bevat veel zetmeel. Zetmeel is energie. Deze energie komt niet grotendeels door CO2 maar vooral door water. Al wat bloeit (nectar), en zaad of vruchten aanmaakt (zetmeel olie of suiker), heeft véél water nodig. Mensen die bloeiende planten hebben weten dit maar al te goed.
Iedere plant doet aan fotosynthese door middel van zijn bladgroenkorrels, die zich voornamelijk in de bladeren bevinden. Met deze bladeren wordt CO2 uit de lucht gehaald, maar ook licht (elektriciteit), wordt opgenomen, die het water (H2O) splitst in 2 atomen waterstof en één atoom zuurstof. Deze laatste is afval en wordt uitgestoten. Met waterstof, CO2 en mineralen (die met het water uit de grond komen), wordt cellulose en enkelvoudige suikers gemaakt. Je zal wel beseffen dat waterstof een grote energiebron is. Bladeren bedekken betekent de dood van een plant omdat de fotosynthese niet meer plaats vind; het fabriekje valt stil.
Doe de proef. Plaats een plant (kan een aardappel zijn) in een warme maar donkere ruimte. Geef hem water en mineralen, doe het met CO2, en zonder. De plant zal door gebrek aan licht afsterven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je nu het licht of CO2 aan de reactie onttrekt, in beide gevallen zal de fotosynthese stoppen en de plant sterven. Maar over licht gaat de vraag niet.