Zien sommige dieren nou zwartwit? En zo ja, welke dieren?

Met die vraag loop ik al heel lang rond!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Antwoorden (6)

Ja, een hond ziet zwart-wit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensapen zien alle kleuren die ook voor de mens zichtbaar zijn..
andere zoogdieren hebben vaak moeite groen en rood te onderscheiden.
vermoedelijk zien ze rood als donkergroen.
met geel en blauw hebben ze geen moeite.

mogelijk zijn er dieren die alleen zwartwit zien, maar die moet je dus niet onder de zoogdieren zoeken.
Rieneke1
13 jaar geleden
honden bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mossel heeft lichtreceptoren (lichtgevoelige cellen). Hij ‘ziet’ alleen maar verschillen in licht en donker. Als iets het licht verduistert, sluit hij zijn schelpen. Donkerte kan immers gevaar betekenen.
De hond ziet minder scherp dan de mens en is bijna kleurenblind. Bij de hond is de reuk het belangrijkste zintuig. Het zicht loopt ongeveer tot honderd meter. Op grotere afstand herkent hij – zonder geur – zijn baas niet meer. Wel ziet hij ’s nachts iets beter dan de mens.

Enkele zoogdieren, met name de primaten (apen en halfapen), beschikken over drie verschillende soorten kegeltjes in hun ogen. De ene is gevoelig voor blauw, de tweede is gevoelig voor groen en het derde kegeltje is gevoelig voor geel-groen en rood. De hersenen verwerken deze tot veelkleurige beelden. De kegeltjes kunnen alleen bij voldoende lichtsterkte de kleuren verwerken. Daarom ziet alles er 's nachts in grijs-tonen uit. Misschien komt het daardoor, dat lange tijd werd aangenomen dat dieren die 's nachts actief zijn, zoals bijvoorbeeld katten, geen kleuren zouden kunnen onderkennen. Inmiddels weten we, dat alle zoogdieren tot op zekere hoogte kleuren kunnen zien.
Amadea
13 jaar geleden
Honden, zij zien in zwart wit, en als je bijvoorbeeld met meerdere mensen op een kluitje gaat staan zien ze dat als een groot ding, dus bijvoorbeeld als een groot monster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden en katten zien zwartwit, katten misschien zelfs nog vaag wat andere kleuren. Paarden zien grijstinten. Slangen kunnen een soort van infrarood zien, dus welke delen van je lichaam warm zijn. Insecten zien heel veel hokjes van beelden, zoals een caleidoscoop of een mozaïek. Ze hebben heel veel lenzen naast elkaar, allemaal in rijtjes zoals het patroon van een honinggraad. Vlinders en vogels zien vele kleuren. Er zijn soorten die zelfs meerdere kleuren zien dan wij, dat is wel erg moeilijk om je voor te stellen! Roofvogels kunnen een kilometer ver naar beneden kijken en een muisje zien rond huppelen. Kwallen kunnen alleen maar het verschil tussen donker en licht waarnemen. En krabben zien een soort zwartwit patroontje, niet iets heel spannends.