Wie oh wie weet meer van het rijpingsgas Etheen / Ethyleen???

Ik werk tegenwoordig bij een groente en fruit bedrijf en al mn plantjes en bloemetje gaan dood. Men zegt dat dit komt door het rijpingsgas etheen, daar kunnen planten dus niet tegen. Hier kunnen ze mij niet zeggen welke planten er wel tegen kunnen en ik wil zooooo graag wat groens en fleurigs op mn buro hebben!!! Google heeft niets opgeleverd. Wie heeft er een antwoord voor mij??

Tevens vraag ik me af of deze grote hoeveelheden etheen (ethyleen) een effect hebben op de mens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Dan zul je op zoek moeten naar een sterke plantensoort zonder bloemen, want waar ethyleen een voordeel is omdat het fruit sneller laat rijpen, doet het natuurlijk feitelijk niets anders dan het groeiproces versnellen, waardoor het ook eerder kapot/rot/dood is. En met name bloeiende kamerplanten en snijbloemen zijn daar gevoelig voor. Wellicht is een kunstplant - je hebt tegenwoordig hele mooie - nog de beste oplossing.

Ik kan uit je vraag niet goed opmaken of het om je bloemen en planten op de zaak gaat of thuis. Neem je het spul in je kleren mee naar huis, dan zul je op de een of andere manier beschermende kleding moeten / kunnen dragen, die je uittrekt voor je de leefruimtes in huis binnengaat. Kan in de praktijk wel lastig zijn.

In heel grote hoeveelheden kan ethyleen inderdaad ook invloed hebben op mensen. VCan de -slecht vertaalde- site :

Afhankelijk van de concentratie, kan het ethyleengas een prettige geur, euphoria veroorzaken, misselijkheid,
hyperglycemia, een verscheidenheid van psychologische gevolgen, bloeddruk veranderingen, hypoxia, verlies van bewustzijn, of dood.

Je kunt er dus een beetje 'high'' van worden, maar ook misselijk, het kan invloed hebben op je bloedsuiker en bloeddruk, en uiteindelijk zelfs echt schadelijk zijn. Maar dan praat je over het inademen van bijna puur ethyleengas ; dat zal je zelfs in een loods vol rotte bananen niet snel gebeuren.