Hoe kan je jezelf horen denken?

OK, extra uitleg: Hoe kan het dat je jezelf hoort denken maar er vanuit de buitenlucht geen geluid via de oorschelp en het gehoorkanaal op het trommelvlies terechtkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de vraag met de toevoeging best wel interessant. Zonder toevoeging is het voor een bioloog wat raar ;o) Je krijgt +1 voor de vraag. Dan ben je sneller bij niveau 2

Het beste antwoord

Horen is geen puur objectief effect van trillingen in de lucht, deze gegevens worden verwerkt door het brein, en daardoor worden ze door ons begrepen. Er komt dus interpretatie bij kijken.
Wanneer je zelf denkt, komt het wel eens voor dat je van je gedachtes zinnen vormt in je hoofd, dat kan ervoor zorgen dat je redeneringen verbeteren. Dan "hoor" je jezelf dus denken. In realiteit ben je echter meer bezig met taalproductie (je maakt zinnen) in plaats van taalperceptie (je hoort zinnen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en duidelijk geschreven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dat is onmogelijk. Denken is een proces in de hersenen. Het gehoor is alleen in staat trillingen van lucht waar te nemen die van buiten komen.

Toegevoegd op 04-06-2009 13:44:29
Je kunt wel de hersenactiviteit meten. Je meet dan de electrische signalen in de hersenen. Als je dan een boek leest, of praat kan je in kaart brengen welke hersengebieden erbij betrokken zijn. Als je hier meer over wilt weten kan je onderstaand artikel eens lezen over neuronale activiteiten. Denken is een neuronale activiteit.

Toegevoegd op 04-06-2009 13:53:38
Extra n.a.v. je toevoeging.

Als geluiden (van buiten) via het trommelvlies in het slakkenhuis komen zijn het nog steeds trillingen. Deze trillen in het slakkenhuis tegen kleine haartjes aan en die zetten de trilling om in electrische impulsen. Die gaan naar de hersenen om het geluid te interpreteren. vanaf dan is het geluid geen trilling meer, maar een electrisch signaaltje. Je hersenen horen dus het geluid niet, maar interpreteren het. Stel je eens een een ziekte voor waarbij de signalen uit een ander gebied terecht komen in het gebied waar het gehoor wordt geinterpreteerd. Je zou dan door te voelen of te zien geluiden kunnen horen. Dit soort ziekte bestaan en geven het inzicht dat de gehele waarneming niet iets subjectiefs is.

Jij kunt vast wel een geluid dat je kent oproepen in je hersenen. Ook in die situatie is er geen sprake van echt geluid van buitenaf. Ik denk dat je op dezelfde wijze wel kan spreken van "jezelf horen denken" als je je maar genoeg inspant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, extra uitleg: Hoe kan het dat je jezelf hoort denken maar er vanuit de buitenlucht geen geluid via de oorschelp en het gehoorkanaal op het trommelvlies terechtkomt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm. vandaar de -1? Ik zal er nog wat uitleg bijdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? Ik heb geen -1 gegeven? Kan dat niet eens als niveau 1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die gaan naar de hersenen om het geluid te interpreteren. vanaf dan is het geluid geen trilling meer, maar een electrisch signaaltje. Je hersenen horen dus het geluid niet, maar interpreteren het." Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Wat mij wel interesseert is dat bij het externe geluid bijvoorbeeld de geluidssterkte kan variëren maar bij het denkproces heb je daar geen invloed op, tenminste ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar extern geluid varieert ook in geluidsterkte. Door hardere geluiden gaan de haarcellen in het slakkenhuis ook harder trelen en geven ze snellere impulsen (niet meerstroom, dat kan niet). De hersenen meten welke haarcellen de reactie geven (er zijn er simpel gezegd voor lage en hoge tonen) en de frequentie (aantal signalen per seconde) dat binnen komt. Hierdoor interpreteren de hersenen ook weer of een geluid zacht of hard is. Vrij subjectief dus. Als je denkt aan een geluid heb je geen invloed op de haarcellen die externe trillingen waarnemen. Als ik zeg dat het geluid inbeelding is bedoel ik in dit geval niet dat je hersenen het niet waarnemen. Het is iets wat jij ervaart en zo interpreteert.
Horen is een proces dat zich afspeelt in de hersenen, niet in de oren. In de oren worden enkel trillingen in de lucht opgevangen en via de zenuwen naar de hersenen gestuurd. Pas als het bij de hersenen aankomt 'hoor' je geluid. Welk geluid dat is wordt daarna pas bepaald, bij de betekenisgeving, ook door de hersenen. Dit alles gebeurt natuurlijk in een fractie van een seconde, waardoor je niet merkt dat het tijd kost.

Je gedachten kunnen zijn opgebouwd uit woorden, beelden of een combinatie daarvan. Die worden dan dus ook in de hersenen bepaald, alleen nu niet door wat het oor (en het oog) aan informatie stuurt, maar door andere processen die in de hersenen plaatsvinden.

Als je horen definieert als het decoderen van luchttrillingen, dan kun je je gedachten dus niet horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! "Als je horen definieert als het decoderen van luchttrillingen, dan kun je je gedachten dus niet horen." Inderdaad heb je gelijk in, maar ik kan mijzelf wel horen als ik denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen is "horen" niet alleen het waarnemen door het orgaan achter je oren (het slakkenhuis), maar vooral het interpreteren ervan. Bij een zenuwbeschadiging vanuit het slakkenhuis is met het waarnemen niets aan de hand. Toch kan zo iemand doof zijn. He feitelijke horen is dus iets wat in de hersenen zelf afspeelt en nogal subjectief. Je kunt op wel meer manieren voor de gek gehouden worden. Als er bijv. is geschoten en de politie gaat navragen hoe vaak, dan zul je merken dat er eigenlijk altijd verschillende antwoorden op komen. Dat komt door een groot deel door die hersenen. Iemand denkt dat er vier keer is geschoten heeft dat in zijn hoofd ook echt zo gehoord, terwijl strikt genomen de cellen in het slakkenhuis iets anders registreren.