ik haal net 4 giga wespen uit mijn huis.. hoe kan dit met deze tempratuur?

ze waren bijna 6 cm en zaten aan de binnenkant van mijn raam. heb deze zomer wel een nest vermoed in het dak. maar nu kunnen die beetsen toch niet meer leven. het is toch te koud?

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie 6 wespen

Toegevoegd na 8 minuten:
correctie 10

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
16.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ik schrok me al te pletter: wespen van 6 cm. Jesses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer als 6 cm, het lijken meer hoornaren, maar dit weet ik niet zeker. bah bah bah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een horenaar zijn het borsttuk en de kop zijn roodbruin gekleurd en het achterlijf geel met enkele zwarte strepen..

Het beste antwoord

zoals vorig antwoord dit zijn inderdaad koninginnen
deze maken de nieuwe nesten dus is het zaak dat je deze dood maakt

Toegevoegd na 2 minuten:
ook kan het een hoornaar zijn
De hoornaars zijn van de andere wespen te onderscheiden doordat ze groter zijn en aan de roodbruine kleur die op kop, thorax en poten voorkomt. De andere wespen zijn daar zwart of geel. De Europese hoornaar is de grootste sociale wesp van Europa, waarvan de koningin wel 40 mm lang kan worden. Gemiddeld is de koningin echter 23-35 mm lang. De werksters zijn 18-25 mm lang en de mannetjes 21-28 mm. De mannetjes hebben een lid meer aan hun voelsprieten dan de werksters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het nest aan de binnenkant van het dak zit is het niet te koud. Ze worden tenslotte ook nog beschermd door hun eigen huis (het nest).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ze door de winterse kou dood zouden gaan, waren er allang geen wespen meer in dit land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn koninginnen, die zijn altijd heel groot. Die overleven de winter vrijwel altijd ergens, om in het voorjaar weer een nest te bouwen en eitjes te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je misschien gaan stoken op zolder om bevriezing tegen te gaan? Dan kan het zijn dat ze wakker geworden zijn uit hun winterslaap en door je huis zijn gaan zwerven. Het zijn vast koninginnen van een volk van vorig jaar. Het is de bedoeling dat ze pas met het voorjaar weer wakker worden en dan een nieuw volk beginnen.

Ik had er vorige week opeens ook 2 in huis toen ik mijn slaapkamer verwarmd had omdat ik daar ziek lag te wezen.

Gooi ze maar buiten, er zijn vast vogels die ze lusten momenteel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het 10 koninginnen. Koninginnen zijn groter dan gewone wespen. Je beschrijving 'giga wespen' komt daarmee overeen. Koninginnen overleven de winter. Ze zitten aan de binnenkant van het raam omdat het daar een aangename temperatuur heeft. Tenminste, warmer dan buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist met de kou zijn insecten heel vindingrijk in het vinden van overlevingsplaatsen. De kou port ze aan om die te zoeken en ze gaan soms door ongelofelijke kleine gaatjes heen. Ik heb zelf ooit een nest weg moeten werken maar het was tobben om er goed bij te kunnen komen.