Waarom hoef je 's nachts niet te plassen - uitzonderingen daargelaten?

Behalve als je alcohol hebt gedronken of uitzonderlijk veel water hebt gedronken voor het slapengaan, zullen de meeste mensen 's nachts niet hoeven te plassen. Ik ga overdag echter best vaak naar de WC, maar wordt er 's nachts zelden wakker van.

Een mens produceert 1 tot 2 liter urine per 24 uur, waarvan slechts iets van 250 's nachts.

Wat is het biologische mechanisme hierachter?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel met biologisch mechanisme bijvoorbeeld de invloed van hormonen e.d. Dat je 's nachts slaapt en minder beweegt snap ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
jc54
13 jaar geleden
Wacht maar, de leeftijd dat je er 's nachts vaker uit moet begint er voor jou ook aan te komen.........
Het kan nog wel een jaar of tien duren, voor de één is het eerder dan voor de ander...

Het beste antwoord

Omdat je metabolische activiteit minder wordt,zul je daardoor ook niet/minder de behoefte voelen om te moeten plassen of een grote boodschap te moeten doen.

De evolutie heeft dit zo zich laten ontwikkelen,daar de mens anders een gebrek aan gezonde en diepe nachtrust zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

's Nachts drink je niet...waardoor er minder urine geproduceerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt, omdat de druk op je blaas 's nachts anders is, dan overdag. 's Nachts lig je, en overdag sta je, zit je of loop je. Horizontaal en verticaal dus.

Je zult het vast wel herkennen, dat als je 's morgens opstaat, niet per se direct nodig moet plassen, maar als je eerst wat anders gaat doen, dan moet je opeens verschrikkelijk nodig. ;-) Binnen een minuut of 5 is het raak! Door de verticale stand van je lichaam na het opstaan, wordt de aandrang opeens veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je s`nachts slaapt! Je lichaam heeft slaap nodig en gedurende je slaap gaan een aantal lichaamsfuncties op een lagere snelheid werken.

s`Nachts zit je lichaam in de ontgiftingsfase. De afvalstoffen daarvan komen veelal in je urine terecht, en s`morgens neem je daar afscheid van op de toilet.

En wat je zegt klopt: indien je s`avonds erg veel gedronken hebt, of je hebt voedingsmiddelen gegeten welke vochtafdrijvend zijn, heb je kans dat je wakker wordt voor een kleine boodschap.
Je lichaam wil dan de afvalstoffen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je drinkt minder. je beweegt minder.

Toegevoegd na 38 minuten:
kinderen plassen ook in bed s nachts. het is ook een kwestie van leren. ik heb laatst 5 uur in de trein gezeten en me plas opgehouden. leuk nee. maar het kan. honden kunnen hun plas ook ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar wat zijn dan de biologische processen hierachter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen plassen ook in bed s nachts. het is ook een kwestie van leren. ik heb laatst 5 uur in de trein gezeten en me plas opgehouden. leuk nee. maar het kan. honden kunnen hun plas ook ophouden.
Er zijn anders genoeg mensen die op latere leeftijd wel vaker 's nachts moeten plassen dus ja die gaan er een of meerdere keren uit