Ik kan agressie niet uiten waarom?

Ik kan wel kwaad worden op mensen en dingen, maar op het moment dat het op fysieke agressie uitloopt, kan ik alleen maar lachen of huilen om wat de ander doet, ik ben zelf niet in staat om bijvoorbeeld een tegenaanval in te zetten.
Ik heb heel lang aan diverse vechtsporten gedaan, en in mijn jeugd was ik juist heel agressief, en belande ik dagelijks wel in een vechtpartij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Als je hard je best hebt gedaan om agressie uiten af te leren dan is dat je gelukt.

Psychologisch gezien zou het kunnen dat er achter het uiten van agressie voor jou een zekere opvatting vooraf gaat. Je bent bijv. gaan vinden dat je geen agressie mag uiten. Toch is de emotie er. Als de ene uitlaatklep taboe is, komt het naar buiten via een andere uitlaatklep. Ergens moet het er toch uit.

Je kunt dat soms ondervangen door (weer) te gaan sporten, of andere expressievormen (muziek/schilderen etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je in je jeugd heel erg gekwetst en is dat met vertraging toch de oorzaak; het voelt alsof je niets meer hebt wat het verdedigen waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat je in je jeugd behoorlijk agressief geweest bent, ben je misschien enorm geschrokken van jezelf en weet je wat de gevolgen kunnen zijn hiervan. Een beetje assertief is niet erg, maar die grens over gaan is niet best. Misschien ben je daar onbewust wel heel bang voor en kun je geen middenweg vinden.