Gaat de bliksem van boven naar beneden of andersom?

Daar zijn veel discussies over namelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.7K

Antwoorden (8)

de bliksem gaat naar het punt waar hij kan ontladen... dat kan alle kanten op zijn...

Toegevoegd op 27-05-2009 23:45:33
o... ik heb zitten jokken...

De natuurwetten schrijven voor dat de positieve en negatieve ladingen elkaar proberen te neutraliseren, en wel door een stroom van de negatieve lading naar de positieve lading te maken.

Zodra het spanningsverschil tussen de negatief geladen onderkant van de wolk en de positief geladen oppervlakte van de aarde groot genoeg is, begint de voorontlading. Dit is niet zichtbaar voor het menselijk oog. De voorontlading loopt van de wolk naar de aarde

Op de aarde ontstaat nu de zogenaamde vangontlading. Die loopt van de aarde omhoog naar de wolk.

Zodra de voorontlading en de vangontlading elkaar raken, is er als het ware een kanaal gevormd waarlangs de hoofdlading kan overspringen. Dat is het moment waarop de echte bliksemflits ontstaat, die zichtbaar èn hoorbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bliksem gaat van boven naar beneden. De lading ontstaat door wrijving in de wolken. de wrijving ontlaad zich door een bliksem richting de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bliksem kan elke kant opgaan, alleen de bliksem die je meestal ziet is naar een punt beneden omdat die geaard is.
maar als er een punt boven de oorspong is waar het zich beter kan ontladen dangaat de bliksum naar boven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de spanning voldoende is opgebouwd, ontstaat er een voorontlading van de aarde naar de wolk.
Deze is soms vaag zichtbaar en ontstaat ongeveer op de plaats waar de bliksem in gaat slaan.
Goed merkbaar als je in deze buurt staat ,doordat je haren overeind gaan staan.
Huisdieren reargeren hier onmiddelijk op.
Dan zo snel mogelijk weg wezen, je schijnt nog die tijd te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide.

De bliksem is een korte elektrische ontlading tussen wolk en aarde of tussen wolk en wolk. Nadat in de wolk de interne ontlading is geweest, gaat het heel snel. Vanuit de "hot spot" zoekt een voorontlading een weg omlaag.
Deze loopt van de wolk naar de aarde waar een 'vangontlading' ontstaat en loopt weer van de aarde omhoog naar de wolk. Zodra één van de vangontladingen contact maakt met een van de neerwaarts gerichte voorontlading, ontstaat de hoofdontlading. Die gaat meestal van aarde naar wolk. De meeste bliksemstralen gaan van beneden naar boven maar het kan dus beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van boven naar beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van boven naar beneden. zie dit filmpje: