Kun je een vogelhuisje voor in de tuin, in de kleuren (Bijv. geel, roze, rood, bont..) schilderen die je wilt of kan dat vogels afschrikken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.8K

Antwoorden (5)

Dat kan prima hoor, vogels wennen snel, als ze maar te eten krijgen, dan komen ze wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Als je het rood schildert, associeert een vogel dat met rode besjes (ooit ergens gelezen), dus wat let je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood associeert een vogel met gevaar, niet met besjes hoe kom je daarin godsnaam bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu het weer wat guurder begint te worden kan je merken dat de herfst in aantocht is. De bladeren van de bomen en de struiken beginnen dan te kleuren en dan vallen ze naar beneden. Wat dan overblijft aan deze bomen en de struiken zijn de aantrekkelijke bessen. Voor de vogels is de kleur rood zo te herkennen. Dat komt omdat ze op hun netvlies olie druppeltjes die als kleurfilters worden gebruikt om zo op honderden meters deze rijpe vruchten te herkennen. Uit Nieuwslog.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry dan!
Nee, op enkele soorten na zijn de meeste vogels niet erg gecharmeerd van kastjes in lichte kleuren. Dat er soms toch vogels in een lichtgekleurd nestkastje broeden kan betekenen dat er in de directe omgeving geen goed (donkergekleurd) alternatief voor handen is. Felle kleuren als rood en oranje zullen de meeste vogels mijden omdat ze dat associëren met gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, je hebt helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je min. Volgende keer even wat verder kijken:
Nu het weer wat guurder begint te worden kan je merken dat de herfst in aantocht is. De bladeren van de bomen en de struiken beginnen dan te kleuren en dan vallen ze naar beneden. Wat dan overblijft aan deze bomen en de struiken zijn de aantrekkelijke bessen. Voor de vogels is de kleur rood zo te herkennen. Dat komt omdat ze op hun netvlies olie druppeltjes die als kleurfilters worden gebruikt om zo op honderden meters deze rijpe vruchten te herkennen.
Bij de intratuin verkopen ze er momenteel zelfs één in van die knalkleuren, erg leuk maar peperduur.
Dit is natuurlijk geen garantie dat de vogels het ook waarderen maar ja.......
amigo
13 jaar geleden
Je kunt ze rustig schilderen in allerlei kleuren maar daar doe je de vogels geen plezier mee.
Normaal nestelen ze het liefste in bomen en/of struiken, het liefst zo onopvallend mogelijk in de beschutte kleuren.