Wat is een goeie manier om de latijnse (be)nam(ing)en van de anatomie te leren?

Ik ben een studie begonnen en moet dit dus oa gaan leren..maar hoe? Gewoon maar rijtjes stampen gaat me niet lukken..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Probeer zoveel mogelijk ezelsbruggetjes te bedenken.
B.v. Meniscus = Minikus

Toegevoegd na 1 minuut:
Visualiseren helpt ook altijd. Dus probeer te zien waar iets zit in het lichaam. Dat werkt altijd goed bij beelddenkers. Misschien ben jij ook een beelddenker omdat je het lastig vindt om te stampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tibia, fibula, anterior, posterior, exterior, musculus vul-verder-maar-in. Het was inderdaad grotendeels stampwerk maar dat is nu eenmaal inherent aan het leren van een bepaalde terminologie, ook de medische. Tja, probeer er plezier uit te putten dat jij straks iets beheerst wat niet iedereen onder de knie heeft. Bedenk daarbij dat medische termen internationaal zijn. Dat maakt het communiceren met anderstaligen over ziekte en gezondheid al gauw een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer de woorden zoveel mogelijk te ontleden...vb -itis is altijd een onsteking...wa er dan voor komt heeft weer betrekking op waar die ontsteking zit..Zo zijn er wel meer ezelsbruggetjes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, hoewel stampwerk niet te voorkomen is. +
Ikzelf heb er veel aan gehad door enkele basiswoorden Latijn/Grieks te begrijpen. Bijvoorbeeld: post (na) major (groter) minor (kleiner) naevus (vlek) niger/melan (zwart) bi (twee) vulgaris (gewoon) ex (uit) os (been). Dit zijn vaak woorden die we in onze taal vaak gebruiken maar we weten dan de letterlijke vertaling niet. Als je deze woorden leert en begrijpt, kun je ook langere termen beter begrijpen/onthouden.
Mijn tip dus: haal een simpel latijns woordenboekje uit de bibliotheek en probeer de termen die je moet leren te ontleden en begrijpen.
Enne.... veel herhalen. Lichaamsdelen bij jezelf aanwijzen met de latijnse benaming.
Superveel succes !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op de tips die al gegeven zijn: Spreek het zelf in op een cassette of MP3. Telkens eerst de Nederlandse naam, en dan de Latijnse (of andersom, als het belangrijker is om van Latijns naar Nederlands te kunnen vertalen) en dat dan per term een keer of 5.
Die cassette of MP3 kan je beluisteren terwijl je de afwas doet, kookt, fietst etc.
Op die manier heb je per dag waarschijnlijk wel minstens een uur waarin je leert door alleen maar te luisteren. Na een week of 2 moet je op die manier al aardig wat termen in je hoofd hebben, zonder dat je er extra tijd in hebt hoeven steken (afgezien van het opnemen dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik een goeie manier om een woordenschat in een bepaalde taal op te bouwen. Op die manier heb ik basaal Spaans geleerd. Gewoon op de fiets en in het OV met een koptelefoon op de kop. De vlieger gaat m.i. prima op voor medische terminologie, die overigens niet uit louter Latijn bestaat. +!