Er zijn koninginnen, mannetjes en werkers mieren.
De mannetjes zijn er maar wanneer ze er nodig zijn. Namelijk als het tijd is om een koningin te gaan bevruchting. Jonge mannetjes en een jonge koningin verlaten het nest, vliegen de lucht in en doen hun ding.
De mannetjes sterven daarna de koningin gaat ergens schuilen om een nest te beginnen. Ze leggen enkele eitjes en de larven die zo worden geboren, daar zorgt ze zelf voor. Die gaan na een tijdje in een cocon om te verpoppen en te volgroeien.
De mieren die daaruit voortkomen gaan de volgende generaties verzorgen, het nest onderhouden, de koningin voeden,... de koningin heeft vanaf dat moment nog een taak en dat is eitjes leggen.

Kort : eitje, larve, cocon(pop), mier
nounka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat de koningin niet terug naar haar oude nest? Mierennesten zitten vaak jaren op dezelfde plaats maar zonder koningin hebben die toch geen bestaansrecht? Of zijn er meerdere koninginnen per nest?
nounka
9 jaar geleden
Oude koningin blijft, nieuwe worden geboren met vleugels maken hun bruidsvlucht en gaan dan een nieuwe kolonie starten.
nounka
9 jaar geleden
o of er meerdere per nest kunnen zijn... ja dat kan maar dat hangt van de nesten zelf af.
Sommige nesten hebben een koningin sterft die gaat heel de kolonie eraan.
Andere nesten hebben enkele koninginnen dus als er eentje sterft is dat geen 'enorme' ramp. Of dit van soort tot soort afhangt of zo weet ik niet.