Hoe kan het dat iemand met het down syndroom een kind kan krijgen die dit niet heeft?

Stel de vrouw is down, en krijgt een kind, dit kind kan 'gezond' zijn(geen down syndroom). hoe kan dat?

want iemand met het down syndroom mist 1 paar chromosomen, hoe kan dat paar dan wel ineens in de eicel komen? als deze in het lichaam ontbreekt?

(want als deze er zou zijn zou de vrouw dus niet het down syndroom hebben)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Mensen met het Syndroom van Down hebben juist een chromosoom teveel. En dat meteen een antwoord op je vraag. Een zaadcel of een eicel kan gewoon 23 chromosomen bevatten. Een kind van iemand met het Down syndroom hoeft daarom helemaal niet diezelfde aandoening te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals hierboven al wordt gezegd heeft iemand met syndroom van down een chromosoom teveel.

Alle chromosomen zijn in paren. Bij syndroom van down zijn er van chromosoom 21 niet twee maar drie.

In een eicel of zaadcel zijn de dna-strengen opgesplitst. Ze bevatten alleen de enkele chromosomen (dus de helft van de paren) Bepaalde eicellen zullen dan het "verkeerde" deel chromosomen in zich hebben, maar een deel ook de "goede" kant.

Een vrouw met het syndroom van down heeft 1/3 kans dat haar kindje dit ook heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo getailleerd wist ik het niet. Prima aanvulling met mooie uitleg. Interessant:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedetailleerd*