je moet onderscheid maken tussen twee typen cellen, die technisch 'prokaryoot' en 'eukaryoot' heten. Het 'karyoot' wordt vertaald met 'celkern' en prokaryoten bevatten GEEN celkern en eukaryoten wel. Veelal omvatten prokaryoten de cellen als die van bacteriën, wel DNA, een groot chromosoom, maar geen gedefiniëerde celkern. Virussen hebben nog kleinere 'cellen' als je het zo mag noemen, en ook geen celkern. Andere prokaryoten zijn primitieve wieren. Hogere cellen hebben wel een celkern, en dan bedoel ik de levende cellen. Rode bloedlichaampjes hebben dus bv geen celkern meer. Onder de hogere cellen vallen gistcellen, schimmelcellen, planten- en dierencellen. Iedere levende cel heeft een kern. Waarom zouden plantaardige cellen geen celkern bevatten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aleen bacterien niet. ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
& Plantaardige cellen wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
& Plantaardige cellen wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
& Plantaardige cellen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet zo het verschil tussen de 3 plaatjes.... :S
Alle plantaardige, dierlijke en schimmel cellen bevatten een celkern. Van bacterie niet, daar zweeft het DNA gewoon los in het cytoplasma van de cel.

Toegevoegd na 13 seconden:
bacterie = bacteriën
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode bloedcellen hebben geen kern...

Toegevoegd na 2 minuten:
In Homo sapiens tenminste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gevangenis cel ook niet
amigo