Waarom leidt vochtverlies pas de volgende ochtend tot een kater?

Als ik 's avonds zwaar sport (kracht- en conditietraining), en daarbij veel vocht verlies door het vele zweten, heb ik de volgende ochtend een kater: hoofdpijn en een algeheel "brak gevoel". Ik kan dat voorkomen door direct na het sporten anderhalve liter water te drinken, en gedurende de rest van de avond ook veel meer water te drinken dan mijn dorstgevoel mij opdraagt. Ik moet dan wel midden in de nacht twee keer plassen, maar ik heb 's ochtends geen kater.

Wat ik mij afvraag: een kater ontstaat door vochttekort. Het grootste vochttekort heb ik direct na het sporten. Toch heb ik dan nog geen kater - die heb ik pas de volgende ochtend (tenzij ik extreem veel water drink).

Waarom treedt die kater pas de volgende ochtend op, en niet kort na het sporten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De afbraakproducten concentreren zich in de nacht terwijl lever en nieren , vooral de nieren de gemetaboliseerde afbraakproducten die ze al verwijderd hebben, verdunnen met water.(osmose) Gaandeweg wordt dus de vochthuishouding in de rest van het lichaam ongunstiger en zal 's dat morgens na stevige training zijn tol eisen, wellicht is je urine ook donkerder (sterker) maar heb je in feite wel een vochttekort opgelopen. Dus is het extra drinken voor het naar bed gaan een goed idee. je moet dan wel een paar keer uit bed om de afvalstoffen in etappes te lozen maar dit is in alle opzichten gunstiger dan het verder indikken van urine (met kans om nierstenen) en het oplopen van een vochttekort. Wel vraag ik me af of je het dan niet een beetje te bont gemaakt hebt, deze handelswijze lijkt me niet gezond. Is het niet handiger wat vaker te trainen en dan minder intensief? Je zet dan immers je spiermassa ook aan tot ontwikkeling maar je belast je renale systeem een stuk minder en/of je hoeft 's nachts je bed niet uit. Het lijkt me ook dat je flink transpireert om de nieren te ondersteunen en dat op zich draagt bij aan het verstoren van de vochthuishouding. In wezen zit je qua belasting al goed met een hartslag boven de 130 bij inspanning, je zet dan aan tot vetverbranding en spieropbouw en dat lijkt me de bedoeling. Of vergis ik me? Toegevoegd na 13 uur: Zie reacties voor verdere verduidelijking.

Ik zou zeggen omdat je tijdens de nacht sowieso veel vocht verliest, ook zonder veel te sporten.

Niet alleen na het sporten drinken, maar ook er voor en tijdens de rust water drinken. Zweten is vochtverlies, en lijdt dus tot uitdroging. En je zweet ook niet alleen tijdens of na het sporten, alleen maar wat heviger. Zweten doen we de hele dag door. Om warmte te verliezen en schadelijke stoffen uit het lichaam te halen. Zeer belangrijk om te blijven drinken dus. smorgens beginnen met 2-3 glazen water en totaal 2-3 liter per dag water drinken is gezond.

Dat komt omdat de kater het gevolg is van dat vochttekort. Je lichaam is niet zo snel, dat op aktie, direct reaktie komt. Als iemand die nooit hardloopt, opeens op een dag 10 kilometer hard gaat lopen, dan heeft hij pas de volgende dag spierpijn. En als je iets totaal verkeerds eet, ga je ook niet direct braken. Dan kan soms pas na uren zijn. Misschien zou je zelfs kunnen zeggen, dat je lichaam eerst probeert de ellende zelf op te lossen (en dat kost even tijd) en als dat niet lukt, ga je de gevolgen merken.

Hier wordt antwoord op gegeven, zij het dat het hier gaat over vochtverliesdoor een alcoholische kater. Maar in beide gevallen gaat het om het vochtverlies. Hopelijk heb je er wat aan. 1.Vochtverlies De belangrijkste oorzaak van de kater is het vochtverlies. Alcohol stimuleert de vochtafdrijving waardoor het lichaam uitdroogt. Alcohol zorgt er voor dat de nieren veel water uitscheiden. Daardoor krijg je veel ongeconcentreerde waterachtige urine. Door het vochtverlies voel je je de volgende dag slap en moe en heb je een droge mond. Bij sterke drank krijg je nog minder vocht binnen dan bij bier, waardoor de kater heftiger is. In de zuidelijke landen hebben ze iets op dat vochtverlies gevonden. Ze drinken water tussendoor. Bij een karaf wijn bestellen ze altijd een karaf water. 2. Het ontstaan van de giftige stof aceetaldehyde Een tweede oorzaak is de vorming van de giftige stof 'aceetaldehyde' die bij de afbraak van alcohol ontstaat. Het lichaam breekt deze stof zo snel mogelijk af. Als je veel drinkt ontstaat er toch nog relatief veel van deze stof. De aceetaldehyde zorgt voor hoofdpijn en het trillend gevoel. Alcoholisten krijgen wel eens antabus of refusal voorgeschreven. Dit middel zorgt ervoor dat de afbraak van aceetaldehyde geblokkeerd wordt. Ze worden doodziek, misselijk en duizelig en krijgen hoofdpijn. Alcoholisten weten dat ze niet kunnen drinken als ze dit middel nemen. Het helpt om het niet drinken vol te houden. 3. Irritatie van het maagslijmvlies Een derde oorzaak van de kater is de irritatie van het maagslijmvlies door alcohol. Ook hierdoor kan misselijkheid ontstaan. 4. Andere alcoholen In alcoholische dranken zitten behalve alcohol (ethylalcohol) ook nog andere soorten alcohol. Deze soorten alcohol worden wel foezelalcoholen genoemd en komen in zeer kleine hoeveelheden voor. Ze zijn giftig, worden trager afgebroken dan alcohol en zijn de volgende dag nog in je bloed aanwezig. De ernst van de kater heeft te maken met de hoeveelheid foezelalcoholen. In wodka zitten de minste en in pruimenbrandewijn de meeste foezelalcoholen. 5. Moe voelen Verder zijn ook persoonlijke factoren van groot belang. Als je je moe, slecht of down voelt, zal de kater de volgende dag zeer onaangenaam zijn. In deze rubriek is ook de vraag beantwoord hoe je en kater kunt voorkomen.

Bronnen:
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100