Is een egel ziek als hij (of zij in dit geval) overdag actief is?

Ik weet niet veel van egels.. Vandaar de vraag. Ik kwam het beestje rond een uur of drie tegen. Toen ze mij zag en ik dichterbij kwam, dook ze in elkaar en zette haar stekels omhoog. Toen ik was gepasseerd liep ze verder en wurmde ze zich onder de schutting bij de buren door (waar ze haar nest heeft, ze heeft overigens jongen). Voor zover ik kon zien zag ze er niet ongezond uit. (Wat ik wel raar vond was dat ze niet op de vlucht sloeg, maar ik weet niet of dat misschien normaal is bij egels.) Volgens mij horen egels normaal niet overdag actief te zijn. Mijn vraag dus; is er iets mis met haar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat misschien handig is om te doen: even een telefoontje plegen met de dierenambulance, zij weten zeker wat te doen met deze egel. Het lijkt me nl. rijkelijk laat in het seizoen dat de egel nog jongen heeft.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor tacuma, egels werpen onlogisch laat in het jaar.
op het moment hebben wij ook een egelbaby in de opvang.

Het beste antwoord

in deze tijd van het jaar moet een egel flink opvetten voor de winter, en ook jongen kosten veel energie.
het is dan ook niet vreemd overdag een egel te zien rondlopen.
zolang het dier zich oprolt bij gevaar, en een normale gang heeft (geen rondjes lopen of trillend en zwieberend rondlopen) lijkt me er geen reden je zorgen te maken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze rolde zich op, liep normaal en ademde ook normaal. Dus het zal wel goed zijn. :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nooit iets met melkproducten geven, is levensgevaarlijk voor ze dus ook geen vla etc. Meestal kan je de natuur het beste zelf hun gang laten gaan dus niet bijvoeren (en al helemaal niet de rare dingen die mensen produceren, bomvol suiker en geur kleur en smaakstoffen..). Tenzij natuurlijk het dier echt in nood is en erg vermagerd en het anders wellicht niet red. (Maar dan is het meestal beter over te dragen aan een egelopvang) Wilde dieren moeten niet afhankelijk raken van voeren, stel dat je een weekendje er niet bent? Zitten zij in een ongeving met weinig voedsel of hevven de skills niet om aan genoeg te komen. Heel af en toe (bv 1x in de week een stuk of 6) een kattenbrokje hier of daar kan wel.
Rieneke1
3 jaar geleden
@Sif Oneens. Het gaat niet goed met de egelstand, door de lange periodes van droogte waardoor er amper slakken en wormen te vinden zijn, door onze tegeltuinen en het verkeer. Het is juist prima om egels te helpen, dmv eten, water, slaaphuisjes en egelsnelwegen.

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik iets van egels weet verdedigen ze zich door ineen te kruipen zoals je zij. Ze gebruiken hun stekels. Als antwoord op je andere vraag denk ik dat de egel zijn/haar jongen wou beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per egel. De ene vlugt wel, de andere niet. Ze doen dit vaak met een rede en het lijken mij dan ook zeer slimme beestjes.

Als ze honger hebben zullen ze niet snel vluchten. Zo heb ik een keer een uur bij een egel gezeten die ik melk gaf en straciatella ijs :p (vinden ze heerlijk)
Maar soms als ze de kans krijgen zetten ze het wel op een lopen. In jou geval kan het zijn dat ze geen plaats had om heen te vluchten omdat ze je niet naar haar jongen wil leiden. Ze kan misschien uitgeput zijn van voedsel zoeken of zijn aangevallen door een kat, maar ik denk dat er niets mis is met haar. Als ze daarna gewoon naar haar ging, zal het wel snor zitten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
melk en ijs?
nooit meer doen, dit kan dodelijk zijn; egels krijgen hier enorme diarree van, en raken uitgedroogd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schep-ijs van de appie :) Altijd gedacht ze dat wel mochten hebben. Niet meer doen dus... Dank voor je reactie.
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan!
egels smullen van melk, maar weten helaas niet altijd wat goed voor ze is.
Uit persoonlijke ervaring slaan egels zelden op de vlucht. Althans niet zoals bv een kat. Die bij mij in de tuin wonen reageren pas als je ongeveer op 1,5m of 1m afstand bent, en vaak is de reactie stokstijf stiltstaan, na een klein minuutje "ontdooien" ze langzaam, eerst gesnuffel en t kopje bewegen, dan lawaaiger en wat stapjes. Als jij dan stil blijft gaan ze rustig verder lopen tussen je benen door etc. Als jij weer beweegt/lawaai maakt stoppen ze weer. En soms als je dan een stukje van ze afgaat gaan ze met snelle looppas/licht drafje toch maar een stukje verder op waar t iets beschutter is.. Ze zijn alles behalve schuw in mijn ervaring, de katten besnuffelen hen soms heel voorzichtig, maar de egel kijkt niet op of om. Daarbij speelt hun zicht ook een rol, hun gehoor is super maar hun zicht niet, dus zolang je stil zit negeren ze je.

Jouw egel klinkt in zn gedrag supernormaal. Het overdag zien durf ik niet veel over te zeggen, ik dacht ook dat t geen goed teken was, maar hoor t vaker (bij verder compleet gezonde egels). Denk dat t aan omstandigheden ligt, nestje of niet veel honger, temperatuur, beschikbaarheid van voedsel, verstoring etc.