Door er een studie van te maken, dus alles te lezen wat er maar over te lezen valt, en meegaan op paddestoelexcursie als die gegeven wordt.
13 jaar geleden
Dit is niet te zien. Elke eetbare paddestoel heeft wel een giftige gelijkende variant.

Toegevoegd na 2 minuten:
daarom worden consumptiepaddestoelen in een gecontroleerde setting gekweekt. In een laboratorium is wel te testen, of een paddestoel giftig is of niet.
13 jaar geleden
Dat kan je niet zien, dat moet je opzoeken. Er zijn boeken waarin alle paddenstoelen staan en waarbij staat of ze giftig zijn of eetbaar.

Sommige giftige soorten lijken heel erg op eetbare, dus als je paddenstoelen lekker vindt en ze uit het bos meeneemt moet je zeker weten dat het de juiste soort is.

Het boek dat je daarvoor nodig hebt bevat een determinatietabel. Dat is een lijst met kenmerken waarmee je kunt kijken of het echt de juiste soort is. Een afbeelding zegt namelijk niet alles.

Overigens zijn de meeste paddestoelen alleen giftig als je ze opeet. Je kunt ze best aanraken en onderzoeken.

Als je het interessant vind zou je eens bij een informatiecentrum van natuurmonumenten langs kunnen gaan. Zij hebben leuke boeken en kaarten over paddestoelen. Vaak hebben ze ook excursies over paddenstoelen, maar ik denk dat die net voorbij zijn. Zie ook de website in de bron.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hierbij ook afbeelding van een zoekkaart. Misschien leuk om af te drukken en mee te nemen als je in het bos gaat wandelen. Je begint linksonder bij START en geeft antwoord op de vraag met ja of nee.

Toegevoegd na 14 minuten:
Lijst van giftige paddenstoelen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_giftige_paddenstoelen

Toegevoegd na 22 minuten:
Spreekbeurt over paddenstoelen:

http://www.spreekbeurten.info/paddestoelen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET!!!!

Zolang je geen echte specialist bent, NIET gaan plukken!
Sowieso kun je ze beter laten staan, maar geloof me, ook echte specialisten vergissen zich nog weleens, en bij sommige paddenstoelen is het zo dat je dat pas laat, heel laat merkt, en dat je dan feitelijk twee weken lang heel naar en bijzonder pijnlijk ligt dood te gaan zonder dat iemand nog wat kan doen. Dus NIET DOEN.
Ga maar gewoon eens bij een goeie groenteboer kijken, of zelfs in de supermarkt, een grote heeft zeker in deze tijd vaak al bakjes met paddenstoelenmix: champignons, kastanjechampignons (wat bruiner en steviger), cantharellen (die gele friemelige waaiertjes), oesterzwammen (met een pootje aan de zijkant en bruin van boven). Die zijn en mooi om te bekijken, en veilig om te eten (beetje opbakken, je ma heeft wel tips).

Maar laat paddenstoelen die buiten groeien gewoon staan, voor hun bestwil en je eigen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je paddestoelen zoveel mogelijk moet laten staan. De schimmels zijn bijzonder nuttig voor de bodem. Ik ben het ook zeker met je eens dat er giftige soorten zijn die op niet giftige lijken en dat specialisten zich ook vergissen. Maar de meeste giftige soorten zijn niet dodelijk. Volgens mij is alleen de groene knolammoniet dodelijk binnen 12 uur als je het eet. Van de andere giftige soorten kan je goed ziek worden, maar volwassenen zullen niet snel dood gaan. Het kan wel een probleem worden als je na het eten van paddenstoelen ziek wordt en in het ziekenhuis niet aangeeft dat je zelfgeplukte paddenstoelen hebt gegeten. In Nederland komen ongeveer 7 soorten voor die zo giftig zijn dat ze levensgevaarlijk kunnen zijn (van de ongeveer 30 giftige soorten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die nog helemaal geen sjoege heeft van paddenstoelen ga ik niet aanmoedigen zelf op ontdekking te gaan, anders dan in de schappen van de winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik al. Maar ik denk dat de vraagsteller hier niet serieus op uit is.