Er zijn twee belangrijke invloeden voor de lengte van de goudvis.
De eerste is de erfelijke invloed, er wordt tegenwoordig enorm veel vissen met elkaar gekruist, omdat veel mensen liever geen te grote vissen willen hebben, kleintjes zijn leuker en liever.
Dus de lengte van de beide ouders zijn erg belangrijk.
De tweede invloed is de ruimte, kijken we eerst even naar de vijvers, dan worden goudvissen in een kleine ronde vijver aanzienlijk minder groot dan in een rechte , lange vijver, hoe meer lengte ze kunnen zwemmen , hoe sneller ze groeien en hoe groter ze worden.
Een aquarium is voor een goudvis maar een zeer kleine 'vijver' met zeer beperkte zwemruimte, dus zal hij nooit groot worden, heb je een relatief groter aquarium, dan wat groter een cm. of 15 is dan mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De grootte van goudvissen heeft niets te maken met de grootte van een aquarium. Goudvissen kunnen tot 30 cm. groot worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de soort af, je hebt soorten die 40 cm lang worden maar volgens mij is het niet zo dat ze dat allemaal kunnen bereiken.
amigo
13 jaar geleden
Goudvissen kunnen dik 40 jaar oud worden en ook bijna 40 centimeter aan lengte behalen.

De meeste goudvissen halen beide gegevens echter niet.

Maar ze hebben de potentie om te groeien en in hoeverre ze dat ook doen hangt veel af van wat je ze voert en hoeveel.

In een aquarium op het werk, werd elke dag brood gegooid, (was het daar niet mee eens, maar het was niet mijn aquarium...) en die goudvissen kon je bijna zien groeien!

Hoe groot ze uiteindelijk zijn geworden weet ik niet, ik vond een andere werkgever...