Waarom heb je mensen die rechtshandig zijn en mensen die linkshandig zijn?

Waarom zijn mensen daarin niet gelijk van elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar erfelijkheid lijkt een rol te spelen. Rechts- of linkshandigheid ontwikkelt zich bij de mens vanaf het zesde levensjaar (lateralisatiefase) en hangt samen met de verschillen in specialisatie van de hersenhelften (lateraliteit). Het hebben van een voorkeurshand heeft tot gevolg dat allerlei vaardigheden uitsluitend met de voorkeurshand worden aangeleerd en deze hand zich veel sterker ontwikkelt dan de andere hand. Dit uit zich in een betere motoriek: de voorkeurshand heeft sterker ontwikkelde spieren die beter bestuurbaar zijn en meer kracht hebben. zie bron onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen echte oorzaak, het is wel onderzocht uiteraard.
Overigens zin er ook mensen die geen enkele voorkeur hebben, ze zijn zowel links- als rechthandig.
Zie ook bron