als je hiermee feitelijk vraagt waarom mannen grotere longen hebben dan vrouwen, denk ik ook dat dit een erfenis uit onze evolutie is.

met grotere longen kun je beter een "krachts explosie" doen, dus klimmen, jagen, vechten (alle de zaken die vroeger 'dagelijkse kost" waren en die in korte tijd heel veel zuurstof vragen).

als je op een wat minder hoog tempo een duurproef moet doen, zijn die kleinere longen blijkbaar niet zo'n probleem want daar lijken (getrainde) vrouwen niet voor mannen onder te doen (soms zelfs in tegendeel)

maar op gebied van snel en krachtig winnen getrainde mannen het altijd van getrainde vrouwen
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ze grotere longen hebben. Dat mannen grotere longen hebben, is in de evolutie bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat versta je onder 'vitale capaciteit'? Zijn jongens levenslustiger of energieker; bedoel je dat?

Ik denk niet dat jongens meer van dit soort capaciteiten hebben. Het enige verschil tussen jongens en meisjes in de leeftijd van 10-16 is dat jongens langer kind blijven en dus langer blijven spelen, ravotten, stoeien etc. dan meisjes, die vaak wat eerder volwassen worden en wat rustiger zijn. Hun energie gaat (eerder dan bij jongens) meer in de ontwikkeling van sociale contacten en relaties zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder vitaal zijn o.i.d. Nooit meisjes (fanatiek) zien sporten of dansen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitale capaciteit is een binnen de longfunctieonderzoeken gebruikelijke term, zie bijv.: http://www.spirxpert.com/spirxpertnl/indices2nl.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mlodewijk:"De min is overigens niet van mij": nee hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie dan wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, begrijp ik je nu verkeerd of geloof je me niet? Ik geef je bij deze een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen wie heb je het nu, mlodewijk? ik (een beantwoorder van de vraag) kom hier net voor het eerst de reacties lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn excuses Lavender, verwarring alom. Het leek erop dat zowel Wildelely als Nietloos me niet geloofden.
Vermoedelijk omdat door de miljoenen jaren dat de mensen geëvolueerd zijn, waarin de vrouwen zich ophielden met de kinderen, en de mannen met de jacht, de man zich meer ontwikkelt heeft om fysieke prestaties zoals lopen, klimmen, springen, ... te leveren dan de vrouw die haar kracht in de vrucht in haar buik investeerde en in het voeden en koesteren van de opgroeiende kinderen.