Hoe kan het dat de oogkleur van mensen na hun geboorte nog verandert?

Zelf zou ik blauwe ogen gehad hebben toen ik geboren werd, enige tijd daarna niet meer.

Hoe kan dit en is er een bepaalde periode waarin dit gemiddeld genomen plaatsvindt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De kleur van je ogen is genetisch bepaald. Licht en of voeding heeft niets te maken met de basiskleur van je ogen. Wel hebben licht en voeding de eigenschap om veranderingen in de oogkleur te veroorzaken.

Qua licht komt dit tot uitdrukking in vooral niet bruine ogen, in de zomer zijn ogen bruiner dan in de winter door het zonlicht. In blauwe ogen doet dit soms wat gelig aan.

Door voeding kunnen ogen ook andere kleuren krijgen, en ook door je gemoedstoestand. Bepaalde voedingsstoffen kunnen namelijk effect hebben op bepaalde pigmenten en deze bijvoorbeeld valer maken. Zo kunnen ook je gemoedstoestand je ogen helderder of valer maken.

Hoe komt dat dan? Dat komt omdat de ogen uit verschillende lagen bestaat. Blauw is het minst dominant en deze kleur ligt achteraan. Bruin is zeer dominant en ligt dus vooraan. Groen wordt veroorzaakt door een menging van deze twee kleuren.

Door bijvoorbeeld bepaalde zuren kan de bruine laag valer of transparanter worden en door gaan schijnen. en zo worden de ogen groener. Verdwijnt het meeste bruine pigment dan worden de ogen dus blauw. Stop je met dit zuur in te nemen die dit veroorzaakt dan worden de ogen weer groen en dan weer de oorspronkelijke kleur bruin.

Onder invloed van ligt reageren de bovenliggende bruine pigmenten, net als in je huid. Bij bruine ogen merk je dit verschil nauwelijks, deze worden hooguit wat donkerder. Bij blauwe en groene ogen zal het bruin gaan mengen met de onderliggende kleur en dus een kleurverandering teweeg brengen. Waardoor Blauwe ogen dus groener kunnen worden of bruiner.

De kleur van -blanke- baby's beginnen blauw en van zuigelingen rond de 6 maanden oud stabiliseert de oogkleur meestal. Dit kan echter uitlopen tot het 3de levensjaar voordat dit definitief is.

Op onderstaande link kun je veel info lezen hierover en de kans op welke kleur te krijgen.
http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Interessant antwoord / links, dankjewel.

Andere antwoorden (2)

Het duurt ongeveer een jaar vanaf de geboorte tot je de juiste oogkleur krijgt. Bijna alle baby's hebben direct na de geboorte blauwe tot donkerblauwe ogen. Onder invloed van licht verandert dit heel snel.

Wanneer je jong bent is de kleur van je ogen heel helder en fel, naarmate je ouder wordt wordt deze wat lichter en valer. Eigenlijk net als met alles wat ouder wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook heeft voeding, zon en gezondheid invloed op de kleur van de iris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas tussen de derde tot zesde maand, soms zelfs nog later, zal de definitieve oogkleur blijken. Dit komt omdat de pigmentatie van de iris nog ontwikkeld, waardoor pas met een jaar de echte oogkleur kan worden bepaald.

Alle blanke baby’s hebben bij hun geboorte blauwe ogen Dit omdat ze nog niet genoeg kleurstof in hun ogen hebben. Voor blauwe ogen heb je minder kleurstof nodig dan voor bruine ogen.
Hoe ouder je wordt, hoe meer kleurstofcellen. Bovendien ontstaat er per cel steeds meer kleurstof. Hoeveel cellen je uiteindelijk krijgt, en hoeveel kleurstof er per cel aanwezig is, hangt af van je ouders.