Wat houdt de theorie van het multiversum in?

Ik zou graag weten wat de theorie van het multiversum inhoudt. Als ik het een beetje snap, betekent het dat ons universum slechts 1 van de vele is.
Extra vraag, die er van uit gaat dat de multiversumtheorie klopt: Stel dat ons universum ooit verdwijnt, blijven de andere universums dan bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Dat houdt in dat het universum niet uit een universum bestaat maar uit vele die naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad gaan ze er bij dezxe theorie vanuit dat er meerdere universa (alleen klopt het woord UNIversum dan niet meer) bestaan en de BIG BAng komt volgens deze theorie dus veel vaker voor. En nee, als ons universum ophoudt te bestaan gaat de rest gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term multiversum verwijst naar het idee of concept dat er naast het zichtbare universum waar we in leven nog veel (volgens sommigen oneindig veel) andere universa zijn waarnaar verwezen wordt als parallelle universums
13 jaar geleden
De term multiversum verwijst naar het idee of concept dat er naast het zichtbare universum waar we in leven nog veel (volgens sommigen oneindig veel) andere universa zijn waarnaar verwezen wordt als parallelle universums.

Toegevoegd na 1 minuut:
paar seconde eerder al hetzelfde antwoord, dus een beetje overbodig van mij

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even een aanvulling. Ik weet dat Wetenschap in Beeld eens een artikel had over de verschillende theorieën over eventuele parallel universa/multiversa. Dat artikel zelf kan ik niet zo snel vinden, maar wel een ander artikel:
http://wibnet.nl/heelal/ontwikkeling-van-het-heelal/afdruk-van-een-ander-universum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, knippen en plakken uit Wikipedia gaat makkelijk he ;-) Dat is niet als kritiek bedoeld hoor want je geeft toch op die manier het goede antwoord. Maar ik vraag me soms wel eens af waarom veel vragenstellers dat eerst niet even zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, veel staat al op internet en het is vaak een kwestie van hoe je het op moet zoeken. In dit geval gaat de vlieger niet helemaal op, maar in veel andere gevallen wel, maar dat is niet erg. Daarom geven we de antwoorden ;)
Dat is een héél moeilijke vraag om te beantwoorde én een héle goeie om te stellen.
Maar ik doe een poging.

Er zijn momenteel 4 populaire theorieën in omloop die de mogelijkheid van het bestaan van multiversum-types open laten.

1) de theorie van de Kosmische Inflatie:
vlak ná de Oerknal zette het zéér jonge heelal exponentieel uit en dit proces gaat ónverminderd door (ook nú nog),zodat de ruimtestruktuur zélf snéller dan het licht zich uitdijt,buíten onze warnemingshorizon (anders kan dit niet i.v.m. de stellingen van de relativitietstheorie van Albert Einstein)
de gebieden buiten onze waarnemingshorizon bevatten dan elk eigen zgn. "Hubblevolumes" ,vergelijkbaar met dat van óns (= ons waarneembare heelal): de parallelle universa van niveau I

2) de theorie der Chaotische Inflatie,zoals geopperd door Andrei Linde in de 80er jaren.Multiversum type II:
Deze stelt,dat na de Oerknal het heelal zich voortdurend,als een soort "kosmische fractaal" ,zich blíjft opsplitsen en tegelijk ook exponentieel blijft uitdijen.

3) de Véél-Werelden Theorie,zoals gesteld door Hugh Everett,al in de jaren 50.Multiversum type III:
Deze therie gaat uit van het principe in de quantumfysica,dat een electron(en feitelijk elk quantum= golf/deeltje) zich in méérdere quatumtoestanden tegelijk kan bevinden.
Omdat ons heelal ooit zelfs kleiner was dan de omvang van een electron,volgt hieruit dat óók zelfs ons heelal zich in talloze meerdere quantumtoestanden kan bevinden.
In elk van die parallelle universa zijn de omstandigheden weer nét even iets anders dan in het "onze`.

4) het Mathematische Multiversum:(type IV)
Geopperd door Max Tegmark,waarin de natuurwetten en tijdruimtelijke strukturen in elk der daartoe behorende universa gedeltelijk of zelfs volledig verschillen met die van de ander: zo kunnen zich in sommige universa zich géén sterren en planeten vormen door b.v. té geringe zwaartekracht en in wéér een ander universum is de zwaartekracht dermate sterk,dat er zich alléén maar zwarte gaten kunnen vormen.

Dit zijn momenteel de meest populaire hypothesen omtrent het multiversum en parallelle heelallen.
Met de notatie dat er hoogstwarschijnlijk géén sprake kan zijn van een type V Multiversum,daar volgens de huidige inzichten de Membraan- en superstringtheorieën daartoe geen aanleiding zien.

Toegevoegd na 1 week:
o ja,dat zou ik nog bijna vergeten: het is dus zo,dat ook al "vergaat" ons heelal,dan blijven ál die andere parallelle heelallen gewoon bestaan hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier eens naar:
http://www.plasmacosmology.net/