In 1994 werd er via de variaties in de eigenbeweging van Proxima Centauri bepaald dat de ster waarschijnlijk een planeet heeft met een massa van 0,8 keer die van Jupiter op een afstand van 0,17 AE (Astronomische Eenheid, AE, is de gemiddelde afstand van de aarde tot de zon) of 25 miljoen km. Met een leefbare zone tot 0,06 AE zou deze planeet dus ongeveer evenveel licht krijgen als wanneer hij bij ons zonnestelsel in de planetoïdengordel zou staan. De temperatuur zou dan tussen die van Mars en Jupiter liggen. Volgens dezelfde bronnen zijn er echter ook andere oorzaken die de bewegingen kunnen verklaren, maar de planeettheorie is veruit de waarschijnlijkste, met ongeveer 25% kans op een andere oorzaak. Als deze theorie juist blijkt te zijn zal deze planeet waarschijnlijk de dichtstbijzijnde exoplaneet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je hier geen duidelijke antwoorden op krijgt, daar de wetenschap het zelf ook nog niet weet.

De meeste antwoorden die je krijgt zullen wel gegoogled worden.
Zo ook deze.

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri

http://www.pagef30.com/2008/07/are-there-planets-around-proxima.html

In mijn optiek, zolang er officieel niets bevestigt is kun je daar geen bevestigent of ontkennend antwoord op geven en berust het op louter op speculaties.

Wel zijn er vermoedens dat er planeten of lichamen zijn, maar nog echt bevestigt zijn deze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nog niet bekend, maar ik gok erop dat ie wel wat objecten om zich heen heeft cirkelen - net zoals Jupiter (die zo'n 93x minder massa heeft), die talloze maantjes om zich heen heeft zweven. Het is een relatief klein sterretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Centaurigroep zijn nog geen planeten ontdekt , dat wil niet zeggen dat ze er nooit zullen ontdekken
Er is wel een vermoeden van honderden bewoonbare planeten bij onze dichtste buren tot 30 lj Kwam gisteren nog in het nieuws